Een betere manier voor het bewerken van dunwandige aluminium componenten

De M5F90 vlakfrees van Sandvik Coromant biedt significante meerwaarde voor fabrikanten van automotive componenten

De vlakfrees M5F90, waarvoor patent is aangevraagd, voor het bewerken van dunwandige automotive componenten zonder braamvorming, krassen of uitbreking, wordt geïntroduceerd door Sandvik Coromant. De twee-in-een M5F90 frees is voorzien van een innovatief ontwerpconcept dat voorbewerken en nabewerken in één concept mogelijk maakt, hetgeen kortere en efficiëntere bewerkingsstrategieën oplevert.

Het freeslichaam-diameter (2580 mm, 0.98-3.15 inch) van de M5F90 is voorzien van hardgesoldeerde PCD wisselplaten die, dankzij de toepassing van nieuwe productieprocessen, geen afstelling behoeven en hoge voedingswaarden mogelijk maken zonder trilling. Het resultaat is dat potentiële tijd- en kostenbesparingen die mogelijk zijn voor de gebruikers aanzienlijk is. Daarnaast worden er geen krassen, bramen, of afbrokkelingen op de bewerkte onderdelen gemaakt dankzij de combinatie van snijhoeken, wisselplaatvorm, snijkantvoorbereiding en snijparameters.

Voorbewerkingen en nabewerkingen worden mogelijk met één enkel gereedschap, waardoor wordt bespaard op voorraadkosten. Qua voorbewerken, werkt het gereedschap als een conventionele frees, waarbij alle voorbewerkingssnijkanten zijn gepositioneerd op dezelfde diameter en hoogte. De M5F90 kan maximaal tot een snedediepte van 4 mm (0.157 inch) bewerken. Voor wat het nabewerken betreft, dit deel van het gereedschap bestaat uit radiaal en axiaal getrapte snijdende wisselplaten. Een dergelijke configuratie waarborgt braamvrij frezen en een uitstekende oppervlakte-afwerking op dunwandige aluminium onderdelen, terwijl een dichtvertande configuratie mogelijk is om snijtrillingen te vermijden.

M5F90

“De inherente flexibiliteit om in staat te zijn voor- en na te bewerken maakt het mogelijk verschillende posities op hetzelfde onderdeel te bewerken met slechts één frees,” legt Emmanuel David uit, Global Automotive Product Manager bij Sandvik Coromant. “Daarnaast biedt de betrouwbare en veilige werking van de M5F90 een superieure standtijd in vergelijking met een frees met een conventioneel gereedschapslichaam. Het gereedschap is ook milieuvriendelijk vanwege het geringe koelmiddelverbruik.”, voegt Philippe Andre toe, Global Automotive Application Engineer.

Hoewel specifiek bedoeld voor freesbewerkingen van dunwandige aluminium componenten, zoals versnellingsbakbehuizingen, kan de M5F90 ook materiaal met grote aangrijping bewerken voor toepassingen in het hele automotive segment.

De M5F90 completeert het Sandvik Coromant freesprogramma voor aluminium automotive componenten, als aanvulling van de M5B90, M5C90, CoroMill® Century/590, M5Q90 en M5R90 gereedschapsoplossingen.

Ga voor meer informatie naar www.sandvik.coromant.com/nl-nl/industrysolutions/automotive/engine/pages/m5f90.aspx