igus | Minder storing en een grotere klanttevredenheid:

Op de Innotrans 2018 beurs, toonde igus intelligente kabelrupsen en kabels voor treinen, trams en hogesnelheids railvoertuigen

De toenemende digitalisatie in de spoorwegtechnologie biedt grote potentie voor een toenemende betrouwbaarheid en daarmee een stiptere dienstregeling. Tijdens de beurs, liet igus haar smart plastics zien, om aan te tonen hoe intelligente kabels en kabelrupsen die voorspellend onderhoud mogelijk maken, treinen, trams en hogesnelheids railvoertuigen kunnen helpen om stipter te rijden.

Duizenden forensen zijn afhankelijk van een stipte dienstregeling. Maar defecte treinen kunnen roet in het eten gooien. Ontevreden klanten en economische verliezen zijn het gevolg. “Digitalisatie kan dit veranderen”, zegt Thorsten Mersch, Industry Manager Railway Technology bij igus. Om deel uit te kunnen maken van deze digitale transformatie op het gebied van railtransport, ontwikkeld het Keulse bedrijf intelligente kabels en kabelrupsen onder de noemer “smart plastics”, welke real time worden bewaakt en waarvan de levensduur kan worden voorspeld.

Treinen kunnen in real time worden bewaakt
Treinen, trams en hogesnelheids railvoertuigen worden continue blootgesteld aan slijtage. Eén voorbeeld betreft de deuren, die honderden keren per dag openen en sluiten. Een veel voorkomend probleem is dat wanneer een veiligheidsrand, die bescherming bied tegen letsel door sluitende deuren defect raakt, dan wordt de betreffende deur doorgaans direct uitgeschakeld. In- en uitstaptijden worden vervolgens langer en de dienstregeling raakt in de war met vertragingen als gevolg. Een oplossing voor transportbedrijven is het uitrusten van de veiligheidsranden met CF.Q modules uit het isense programma van igus. De bewakingsmodules monitoren de conditie van de kabels en versturen statusgegevens naar het besturingscentrum van de exploitant middels de mobiele communicatiemodule (icom). In het besturingscentrum maken medewerkers gebruik van dashboards om de condities van alle veiligheidsranden in alle treinen te bewaken. Het systeem beheert alle grenswaarden en geeft van te voren een melding wanneer een veiligheidsrand het dreigt te begeven. Dankzij deze vroegtijdige informatie kunnen operators preventief onderhoud centraal plannen en dit uitvoeren tijdens geplande stops. Het principe van voorspelbaar onderhoud geldt ook voor andere componenten zoals kabelrupsen en lineaire eenheden die worden gebruikt als onderdeel van de interieur-apparatuur van een trein. Spoorwegtechnologie bedrijven die gebruik maken van smart plastics hebben een nauwkeurige basis voor het plannen van hun onderhoud- en servicewerkzaamheden. Onderdelen worden uitsluitend gerepareerd of vervangen indien nodig – en dit gebeurt voordat storingen of vertragingen optreden.

Een betrouwbare planningbasis voor onderhoud
Er is veel belangstelling voor deze oplossingen. “De verwachtingen van treinfabrikanten en exploitanten wanneer het gaat om digitalisatie zijn net zo hoog als die van de industrie”, zegt Thorsten Mersch met overtuiging. Tijdens Innotrans 2018 presenteerde Siemens Mobility onder andere nieuwe mogelijkheden van smart plastics van igus waardoor intelligente bewaking, analyse en voorspelling van storingen mogelijk wordt. De geplande samenwerking is gebaseerd op de Siemens “Railigent” suite, welke een breed scala aan digitale services biedt, bijvoorbeeld op het gebied van voorspelbaar onderhoud.

Bron: igus b.v.b.a.