Uw machinelogistiek van A tot Z geregeld

‘We cover it all’. Dat is het motto van Jan van Dam. Met de bedrijfstakken Jan van Dam Machine Transport en Jan van Dam Global Machine Logistics (GML) neemt de specialist uit Oudewater de complete machinelogistiek voor bedrijven uit handen. Wereldwijd, vanaf de machineproducent tot en met de eindgebruiker.

an van Dam Machine Transport en Jan van Dam Global Machine LogisticsWarehousing en het later uitpakken van de kist.

Een machine van de ene naar de andere plaats brengen, gebeurt vaker. Maar om dit goed te doen, vergt speciale expertise. “Het hele proces van machinelogistiek uitvoeren, inclusief de organisatie van alle benodigde documenten, het aannemen, laden, lossen, uitpakken en tijdelijk opslaan van machines, een nauwkeurige klantcommunicatie én een proactieve houding bij eventuele (klant)problemen, waarmee de klant volledig wordt ontzorgd, is specialistenwerk. Daar weet Jan van Dam alles van. Door continu te zoeken naar nieuwe oplossingen en innovaties en door te investeren in de kennis en kunde van en relatie met onze medewerkers, geven wij hier optimaal invulling aan.”

Ontwikkeling
Familiebedrijf Jan van Dam is opgericht in 1901. Het bedrijf verzorgde destijds transport met handkarren en scheepvaart met behulp van trekschuiten. Toen in 1927 Jan van Dam overleed, namen zijn zonen het bedrijf over. Zij kochten de eerste vrachtwagen – een T-Ford en startten ook de samenwerking met Van Dijk Trucks. Met de huidige directeur, Jan van Dam, staat inmiddels de vierde generatie Van Dam aan het roer. Jan nam het bedrijf in 1989 over van zijn vader, die ook Jan van Dam heette, en specialiseerde in speciaal- en machinetransport. Aanvankelijk actief in het uithuizen, laden, transporteren, lossen, positioneren en verankeren van machines, breidde Jan van Dam in 2010 de bedrijfsactiviteiten uit.

an van Dam Machine Transport en Jan van Dam Global Machine LogisticsTransporteren en lossen van de machine bij de eindgebruiker.

Onder de naam Jan van Dam Global Machine Logistics (GML) wordt klantbedrijven nu ook de zorg over het volledige logistieke traject van machinetransport uit handen genomen. Een logische stap, volgens Van Dam: “In de crisisjaren nam onze handel – het plaatsen van nieuwe machines in de metaal- en voedingsindustrie – flink af. Daarom ben ik op zoek gegaan naar alternatieve vormen van dienstverlening, waardoor we onze mensen aan het werk konden houden en de toekomst van ons bedrijf konden veilig stellen. Al enkele jaren had ik het idee om korter op de bal te spelen, door ook het overzeese proces en de expeditie van machines voor onze rekening te nemen. Een unieke aanpak die onze klanten én onszelf grote voordelen biedt.”

an van Dam Machine Transport en Jan van Dam Global Machine LogisticsIntern transport bij de eindgebruiker.

Totaalconcept
“De meeste klanten beschikten reeds over eigen import- en exportkanalen, met zeevrachtspecialisten, tussenpersonen, expediteurs en vele andere schakels”, vertelt Van Dam. “De ervaring leerde dat tussen deze stakeholders regelmatig communicatieruis optrad, met als gevolg dat machines geregeld te laat, verkeerd en soms zelfs helemaal niet geleverd werden. GML biedt hiervoor een oplossing, waarbij klanten te maken hebben met één verantwoordelijke partij en één contactpersoon voor het complete logistieke proces.” Een gat in de markt, zou je denken. Toch heeft het even geduurd voordat GML voet aan de grond kreeg. “Aanvankelijk kozen veel klantbedrijven ervoor om hun supplychain traditioneel georganiseerd te houden. Puur uit gewoonte”, vertelt Van Dam.

an van Dam Machine Transport en Jan van Dam Global Machine LogisticsMaatvoering controleren, boren en verankeren.

“Maar zoals in veel gevallen geldt ook hier dat de aanhouder wint. Veel klanten hebben ons inmiddels het vertrouwen gegeven om hun complete logistieke proces uit handen te nemen, waarbij Jan van Dam Global Machine Logistics de import of export, papierafhandeling en opslag van machines regelt en Jan van Dam Machine Transport verantwoordelijk is voor het transport door heel Europa. In Rotterdam beschikken we over circa 5.000 m² opslagruimte, waar de containers met machines direct na aankomst in de Rotterdamse haven kunnen worden opgeslagen. Klanten worden continu op de hoogte gehouden waar hun machines zich bevinden, wanneer ze geladen en gelost worden en of er eventueel problemen zijn. Als organisatie zijn we bovendien AEO-, VCA- en ISO 9001-gecertificeerd, waarmee onze kwaliteit te allen tijde wordt geborgd.”

an van Dam Machine Transport en Jan van Dam Global Machine LogisticsDe machine staat gereed!

Tekst: Lieke van Zuilekom  Beeld: Marina Kemp, Jan van Dam Machine Transport en Jan van Dam Global Machine Logistics
Uitgelichte afbeelding: 
Het lossen van een kist uit de haven, in het GML magazijn.