NLFR

Platform voor de metaalverwerkende industrie
Automatiseren en digitaliseren zetten de koers
Het summum van deze digitale evolutie is het werken met digital twins. Bij Mazak is dat allemaal rechtstreeks geïntegreerd in de sturing.

Automatiseren en digitaliseren zetten de koers

De schaarste aan technisch personeel blijft de grootste uitdaging voor metaalbewerkers. Yamazaki Mazak ondersteunt zijn klanten daarom met technologie die ze in staat stelt om slim te produceren. Enerzijds door repetitief werk te gaan automatiseren. Anderzijds door in te zetten op digitaliseren, zodat ook het programmeren van kleine series bijzonder rendabel wordt en eventuele problemen vanop afstand opgelost kunnen worden. Bovendien wordt bij de hoogwaardige machines die het levert voor verspaning en plaatbewerking rekening gehouden met duurzaamheid: van ontwerp, ontwikkeling, productie tot het gebruik. Zo bent u verzekerd van de laagst mogelijke kost per stuk.

Met de Smooth AI sturing kan ook het programmeren van werktuigmachines grotendeels geautomatiseerd worden.

“Automatisering gaat vandaag veel verder dan vroeger”, opent salesmanager Benelux Hugo Verlaak. “Niet alleen de werkstukken worden nu automatisch beladen, ook de palletten, klauwen en spantangen kunnen we vervangen. De autonomie van verspanende machines ging hierdoor enorm in crescendo, zodat er veel meer spindeluren gemaakt worden.” Klassiek staat hiervoor een robot opgesteld naast de machine, maar dat kan evengoed met een meer mobiele oplossing. “Het te verspanen materiaal kan bijvoorbeeld van op een centraal bevoorradingspunt in de werkplaats naar de verschillende werkstations vertrekken met AGV’s. We toonden daarvoor op onze Open House dagen een oplossing van Kumatech. Een manier om onze klanten te prikkelen en na te denken over hoe hun werkplaats van de toekomst er kan uitzien.”

Mazak heeft de principes van Industrie 4.0 voor zijn klanten vertaald in Mazak iConnect. Via een SIM-kaart kunnen machines toegang krijgen tot de eigen Mazak cloud.

Makkelijker uitsorteren

Het lasersnijden ontsnapt evenmin aan de tendens naar meer automatisering. Tim Depijpere, salesmanager Benelux voor Mazak Laser: “Hier spelen dezelfde uitdagingen van een gebrek aan personeel. We proberen dat op te vangen door machines af te leveren die autonoom een hoge output afleveren. Tijdens de afgelopen EuroBLECH stelden we onze Laser Beam Shaping technologie voor die zorgt voor een rechte snede en een brede voeg, zodat stukken niet meer in het skelet blijven haken en dus automatisch uitgesorteerd kunnen worden. Vooral voor toeleveranciers die een grote variatie aan stukken verwerken, kunnen we hier weer een stapje verder in gaan. Daarnaast zetten in op gebruiksgemak door de drempel om lasersnijmachines te bedienen zo laag mogelijk te houden. De operator kan heel intuïtief nog aanpassingen doorvoeren indien nodig. Voor lasersnijmachines gebeurt het programmeren quasi volledig offline. “Een proces dat intussen volledig gedigitaliseerd is. De software kan vanuit een 3D-tekening de volledige ontplooiing realiseren en aangeven hoe de stukken te snijden en te nesten. Mazak vaart daarbij resoluut een open koers. We geven onze klanten de vrijheid om de beste software voor hun noden te kiezen en zorgen dat alles automatisch geïntegreerd wordt in onze machines”, vult Depijpere aan.     

Ook programmeren automatiseren

Voor verspaning ligt dat wat moeilijker aangezien er veel meer parameters spelen. Toch toont Mazak zich ook op dat vlak als de beste leerling van de klas. “Met de nieuwe Smooth AI sturing kan ook het programmeren grotendeels geautomatiseerd worden. Zelfs met een beperkte verspaningskennis kan er zo tot 80% tijd gewonnen worden. Deze sturing zit al standaard op onze vijfassers maar zal de komende jaren over het hele gamma uitgerold worden.”Het summum van deze evolutie is het werken met digital twins. Als zowel het stuk als de machine virtueel bestaan, kan simulatiesoftware altijd de best mogelijke verspaningstechnieken aanreiken. Bij Mazak is dat allemaal rechtstreeks geïntegreerd worden in de sturing.

Verlaak verduidelijkt: “Metaalbewerkers hebben geen extra simulatiesoftware of post-processor nodig. Alles gebeurt één op één. We zullen dit de komende jaren nog verder zien evolueren middels toolmanagment,verspaningsdata en werkstukcalculatie. Het zijn weer verbeteringen die de gebruiker in staat stellen om zijn machine nog efficiënter te gebruiken.”

Mazak draagt service hoog in het vaandel. Daarom zal het European Parts Center binnenkort verder uitgebreid worden.

Machines die energiekosten helpen besparen

En wie efficiëntie zegt, denkt uiteraard aan duurzaamheid. Een thema dat overal hoog op de agenda staat nu de energiekosten zoveel gestegen zijn. Ook metaalbewerkers zagen hun factuur flink stijgen. “Zelfs met enkele kleine machines zit je al snel aan 3.000 euro per maand. Mazak helpt zijn klanten hierin door duurzame productietechnologie te ontwikkelen. Een fiberlaserbron is daar het perfecte voorbeeld van, omdat het energieverbruik stukken lager ligt dan bij een CO2-laser, zelfs al ligt het vermogen hoger. Dat heeft alles te maken met de energie-efficiëntie van de diodetechnologie. Maar er gebeurden de voorbije jaren al heel wat aanpassingen aan onze machines waardoor er in 2021 al een reductie in CO2-uitstoot van 22% bereikt is. Denk aan kortere cyclustijden, nieuwe koelunits, slimme ledverlichting, verbeterde accumulatortechnologie… Alles wordt opgevolgd in het Smooth Energy Dashboard”, vertelt Depijpere. 

Mazak helpt zijn klanten door duurzame productietechnologie te ontwikkelen. Een fiberlaserbron (hier in de Optiplex 3015 NEO) is daar het perfecte voorbeeld van, omdat het energieverbruik stukken lager ligt dan bij een CO2-laser.

IConnect: alle data over uw machines

Weten begint immers met meten. Dat is ook de basisgedachte achter Industrie 4.0. Mazak heeft die principes voor zijn klanten vertaald in Mazak iConnect. Via een SIM-kaart kunnen machines toegang krijgen tot de eigen Mazak cloud. “Een portaal waar klanten alles te weten komen over hoe hun machines presteren (snij-uren, spindeluren…), maar ook toegang hebben tot alle informatie (onderhoudsbeurten, wisselstukken…) en documentatie. De bedoeling is om klanten zo alles uit hun machines te helpen halen. Bovendien kunnen we ze via deze weg ook ondersteunen met uitgebreide remote assistance, zodat productiestilstanden zo snel mogelijk weer opgelost zijn. Service dragen we bij Mazak immers hoog in het vaandel. Daarom zal het European Parts Center binnenkort verder uitgebreid worden, zodat we nog sneller tegemoet kunnen komen aan vragen van klanten”, besluit Verlaak.  

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details