NLFR

Platform voor de metaal- & staalverwerkende industrie
Gemakkelijk 60% tijdswinst in laserlassen brievenbussen
Lastek lanceerde met het apparaat voor handheld laserlassen van Fanuci een superefficiënte techniek om dunne plaat te verbinden.

Gemakkelijk 60% tijdswinst in laserlassen brievenbussen

SemperFi behoort tot de Devos Group. Een begrip in toelevering in West-Vlaanderen, maar intussen ook ver daarbuiten. Dat het bedrijf het zover geschopt heeft, heeft alles te maken met de klare kijk van de zaakvoerders om altijd de best mogelijk kwaliteit met de hoogst mogelijke efficiëntie na te streven. De recente investering in een handheld laserlastoestel van Fanuci, verdeeld door Lastek, bewijst dit nogmaals. SemperFi kan nu zijn brievenbussen 60% sneller lassen.

Met SemperFi realiseerde zaakvoerder Lieven Devos zijn droom om een eigen kant-en-klaar product in de markt te zetten. Met hetzelfde oog voor detail en klantgerichtheid waarvoor het bedrijf inmiddels bekend staat.

“Het begon met brievenbussen, maar intussen produceren we ook tuintafels. De rode draad is steeds hetzelfde: we vertrekken van een relatief eenvoudig design, maar streven de best mogelijke kwaliteit en afwerking na. Vindt de klant zijn gading niet in de modellen die we hebben? Dan kunnen we dankzij ons machinepark heel ver gaan om zijn specifieke wensen realiteit te maken”, vertelt Bert Depauw. “Op die manier kunnen we van de brievenbus een echt visitekaartje maken. Het is toch het eerste wat je ziet.”

Bert Depauw: “De tijdswinst die we met handheld laserlassen boeken is fenomenaal.”

Uitzicht op atelier: made in Belgium

Een concept dat duidelijk aanslaat. Vorig jaar alleen gingen er 600 over de toonbank. Semper Fi beschikt intussen over een eigen showroom, waar klanten de mogelijkheden van de eigen producten kunnen ontdekken. Depauw: “Die staan zij aan zij met een aantal andere merken van leveranciers die dezelfde voorwaarden aan hun producten stellen als wij. Kwaliteit staat voorop, daarom bieden we een garantie van tien jaar.” 

Opvallend is dat de showroom uitzicht biedt op het atelier erachter. “Het gros van de plaatbewerking gebeurt drie kilometer verderop. Hier worden alle componenten samengebracht, gelast en vervolgens geslepen. We willen onze klanten tonen dat hun producten hier worden gemaakt, en niet verscheept vanuit China. Bovendien geeft het ons de mogelijkheid om snel in te spelen op vragen van klanten. We willen dat hij zich hier koning voelt.”

Lastek lanceerde superefficiënte technologie

Tot voor kort bestond het lasatelier uit twee afdelingen: een voor halfautomatisch lassen en een voor TIG-lassen. Maar toen Depauw tijdens een demo van Lastek zag wat er met een handheld laserlasapparaat van Fanuci kon, was hij meteen overtuigd van het potentieel. 

“Als bedrijf kijken we altijd uit naar nieuwe technologie die ons kan helpen om efficiënter en dus tegen scherpere prijzen te produceren. Zeker voor de brievenbussen, waar de dikte van het plaatmateriaal relatief beperkt is, zou dit ons een enorme tijdswinst kunnen opleveren. Omdat de las gemakkelijk gelegd is, maar vooral omdat er veel minder nabehandeling nodig is. Door de geringe warmteontwikkeling ziet de las er knap uit en komt er amper slijpwerk aan te pas.”

Safety first. Iedereen die laserlast, gebruikt de juiste veiligheidsbril.

Testen in de praktijk

Minder lastijd, minder lasgassen, en minder slijpuren. Meteen verkocht, toch? ”We zijn niet over één nacht ijs gegaan. We kregen het toestel in gebruik om na te gaan of het van meerwaarde kon zijn in onze productie.” 

Twee drempels hielden Depauw nog tegen: het gewicht van het slangenpakket en de (nog) beperkte mogelijkheden in dikker materiaal. “We gaan hier tot 8 mm dik, waardoor het toestel op papier tegen zijn limieten aanloopt. Maar in de praktijk bleken de resultaten nog altijd puik.” Om het gewicht te optimaliseren zorgde Lastek dan weer voor draadaanvoer via een liftarm. “Het pistool geeft een wat minder flexibele indruk, maar het bleek vooral een kwestie van ermee te leren werken en het gewoon te geraken.”

Hoe minder, hoe liever

Depauw hoort niemand van zijn team mopperen als ze voor hun stukken het Fanuci toestel moeten gebruiken. 

“Net omdat er zoveel minder slijpwerk bij komt kijken. Iedereen werkt hier zijn stukken zelf af. Hoe minder ze moeten slijpen, hoe liever. De tijdswinst die we met handheld laserlassen boeken, is fenomenaal. We hebben de test gedaan op ons populairste model brievenbus, de Syntax. Op de tijd dat ik de brievenbus volledig opgelast had, had hij net één zijde gedaan met TIG-lassen. Reken maar op minimaal 60% sneller werken. Vroeger zou het ons een week tijd gekost hebben om de voorraad weer aan te vullen. Nu doen we dat op een dag. Het toestel is hier bovendien nog maar enkele maanden in gebruik. We zijn nog aan het experimenteren met de instellingen om de beste resultaten te halen. We zitten zeker nog niet aan het eind van zijn mogelijkheden en gaan onderzoeken hoe we het ook in toelevering als meerwaarde kunnen inzetten.”

Om het gewicht te optimaliseren zorgde Lastek voor draadaanvoer via een liftarm.

Veiligheid voorop

Toch bewijst de Fanuci zich nu al als een zeer welgekomen aanwinst voor de eigen producten. Al kunnen klanten zich wel niet vergapen aan zijn kunstjes. “Met laserlicht moet heel doordacht worden omgesprongen, omwille van de veiligheid. We hebben alle aanbevelingen van Lastek opgevolgd om een afgesloten cabine te maken voor het toestel. Iedereen die binnen wil, moet een veiligheidsbril op zetten. Dat zijn de spelregels. Daarnaast hebben we een afzuiginstallatie geplaatst. De veiligheid en gezondheid van onze medewerkers staan altijd op de eerste plaats.”    

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details