MT Service
03:03
16-04-2019

Het verschil maken met kwaliteit en service

Stilstand is iets wat maakbedrijven zich niet kunnen veroorloven. Het loont dan ook om verder te kijken dan de prestaties op papier van een werktuigmachine en in zee te gaan met een partner die een uitstekende service en ondersteuning biedt. MT-service is ontstaan uit de technische dienst en heeft die affiniteit met herstellingen, onderhoud en revisie behouden. Daarnaast zet het volop in op kwalitatieve merken die zelf ook net dat beetje meer doen voor hun eindklanten. Een mooi voorbeeld daarvan is TOS Varnsdorf. Tussen enkele fabrieksbezoeken in België en Frankrijk door had Metaalvak de kans om samen te zitten met eigenaar Jan Rydl. Een gesprek over de toekomst van het bedrijf en die van de maakindustrie.

MT Service

De toekomst wordt gebouwd op het verleden. Voor TOS Varnsdorf reiken de wortels terug tot 1903 toen een Duitse ondernemer in het Tsjechische dorpje Varnsdorf werktuigmachines begon te bouwen. Na de Tweede Wereldoorlog werd het echter ingelijfd als staatsbedrijf. De productie van kotterbanken kreeg vanaf dan de volledige aandacht en ook de naam TOS Varnsdorf dateert uit die periode. De titel staatsbedrijf stond heus niet synoniem met op de lauweren rusten. “De productie werd op punt gesteld en er werd geïnvesteerd in de ontwikkeling van nieuwe machinetypes. In 1963 rolde de eerste numerisch gestuurde machine hier bijvoorbeeld van de band”, vertelt eigenaar en algemeen directeur Jan Rydl. “Maar het uiteenvallen van de Sovjet-Unie zorgde voor heel wat onzekerheid. Mijn vader wist de Tsjechische autoriteiten in 1995 gelukkig te overtuigen om het bedrijf te privatiseren en in zijn handen te geven. Het zou zonde geweest zijn om deze productiefaciliteiten teloor te laten gaan.” Het werd een heel nieuwe start die veel investeringen vergde om er een modern bedrijf van te maken met een duidelijke visie op de toekomst.

Nauwe banden, dicht bij klanten

MT Service

Vandaag werken er net geen 500 medewerkers voor TOS Varnsdorf, verspreid over verschillende locaties. Op enkele decennia evolueerde het bedrijf tot een wereldspeler in horizontale kotterbanken. “Veertien jaar geleden al openden we een productiefaciliteit in China, voor ons de eerste stap naar verre markten. Belangrijk want we willen absoluut dicht bij onze klanten te staan. We werken als management zelf met hele korte beslissingslijnen en proberen onze fabrieken vaak te bezoeken. Nauwe banden zijn belangrijk voor ons, dat is het fundament van een familiebedrijf. Als je dan uit eerste hand te horen krijgt waar de noden van metaalbewerkers liggen, kan je snel schakelen om met de juiste machines en oplossingen naar de markt te gaan.” Al snel volgden er nog vestigingen in Rusland en Taiwan. In de toekomst moet er ook nog een productiefaciliteit op Amerikaanse bodem volgen. Daarnaast hebben tal van landen en regio’s uiteraard eigen sales- en serviceafdelingen gekregen om snel geholpen te zijn.” Voor Rydl is service echt de manier om het verschil te maken. “Als je de kotterbanken van verschillende fabrikanten naast elkaar legt, dan zijn er nog weinig grondige verschillen over. Ondersteuning is de manier om je te onderscheiden. Daarom willen we wereldwijd aanwezig zijn, zodat er geen tijd verloren gaat. We mogen de productiecapaciteit van onze klanten niet laten stilvallen.”

Eigen technische school

Net als in België, kampt Tsjechië met een schaarste aan technisch geschoold personeel. In plaats van af te wachten tot de witte raven hun weg naar TOS Varnsdorf vonden, nam de kotterbankfabrikant het heft in eigen handen. “Drie jaar geleden hebben we een technische school opgericht voor leerlingen in het secundair onderwijs. Dit jaar zullen we de eerste lichting zien afstuderen”, vertelt Rydl trots. “We doen dat met een cluster van bedrijven, waar de 40 à 45 studenten die we per jaar hebben stages kunnen doen. Om te blijven groeien zullen we immers goed geschoolde medewerkers nodig hebben. Als ze slagen, zijn ze zeker van werk. Maar ze krijgen het niet zomaar cadeau van ons. We willen vooral ook medewerkers met de juiste mentaliteit. De technologie gaat zo snel vooruit, technische kennis moet je blijven bijbenen, maar dat zal enkel vruchten afwerpen als de bedrijfscultuur goed zit. Boven onze school hangt daarom een bord waarop in het Tsjechisch ongeveer het volgende te lezen staat: ‘Als je iets niet weet, zullen we het aanleren. Als je iets niet kan, zullen het uitleggen. Maar als je het niet wil, dan hebben we je niet nodig’.”

Meer modulariteit

MT Service

De nood aan goed geschoolde mensen heeft ook te maken met de stijgende complexiteit van machines en verspaningsprocessen. “De stukken worden steeds complexer, dus moeten ook de bewerkingen meer aankunnen. En met het Industrie 4.0-verhaal is de vraag naar meer diagnosetools en remote diagnose toegenomen. Aan de andere kant moet je er wel voor zorgen dat je machines steeds eenvoudiger te bedienen zijn. Geen simpele opdracht”, bekent Rydl. Om dit toch te kunnen waarmaken zetten de ingenieurs van TOS Varnsdorf in op standaardlijnen met meer modulariteit. Dat vereenvoudigt de assemblage maar geeft klanten tegelijkertijd ook meer mogelijkheden om hun machine te gaan personaliseren. “Ze hebben al het voordeel van de keuze tussen horizontaal en verticaal om in te spelen op hun specifieke vereisten. Door de modulariteit moeten ze ook enkel die toeters en bellen op de machine nemen die van meerwaarde zijn in hun productieproces. Dat geeft onze machines weer een streepje voor om een scherpe prijs-kwaliteitsverhouding te realiseren.”

Grenzen verleggen

TOS Varnsdorf wil in de toekomst op hetzelfde elan verdergaan. “Vandaag staan onze machines, onze service, onze mensen synoniem met kwaliteit. Dat willen we behouden. Onze R&D-afdeling werkt hard om de technische parameters te blijven verleggen, zodat onze klanten steeds meer technische uitdagingen de baas kunnen”, besluit Rydl.

Tekst: Valérie Couplez
Beeld: MT-service en TOS Varnsdorf

Metaalvak België partners

Promattvtc-800_20sr_siemens-kopieren