Dormer Pramet

Recent raakte Dormer Pramet in Nederland betrokken bij het onderhoud van treinrails.

03:05
29-08-2019

Op het juiste spoor met dynamisch frezen

Voor de productie van spoorwegonderdelen zoals rails, wielen en andere onderdelen, maar ook het onderhoud en reparatie ervan vinden veel verspanende bewerkingen plaats. Een maximale betrouwbaarheid wordt bereikt door gebruik te maken van de modernste gereedschappen, materialen en bewerkingstechnieken. Het spoorwegsegment is al vele jaren een kernactiviteit voor Dormer Pramet. De onderneming biedt zijn klanten een breed assortiment van verspaningsgereedschap, zowel voor de productie als voor het onderhoud van spoormaterieel.

Met een jaarlijkse groei van 2,6% groeit de spoorwegindustrie gestaag. Steeds meer reizigers kiezen er tegenwoordig voor om met de trein te reizen vanwege het gemak, de prijs, het comfort en de veiligheid. De toenemende vraag naar passagiers- en goederenvervoer over het spoor draagt bij aan een snelle groei van de wereldwijde investeringen in spoorweginfrastructuren. Voor de fabrikanten van rail- en treinonderdelen is het daarom essentieel dat zij de benodigde producten en diensten met een constant kwaliteitsniveau kunnen leveren, dag in dag uit.

rail-wheel-reprofiling_before-kopieren

Door de hoge nauwkeurigheid wordt een perfect profiel binnen de gestelde toleranties gewaarborgd.

 

Dynamische frezen voor onderhoud treinrails

Ook België en Nederland liggen vol met treinrails die regelmatig moeten onderhouden worden. Railway specialist Gert de Vries van Dormer Pramet legt uit hoe dat in zijn werk gaat: “De meest tijdrovende methode bestaat uit het gebruik van raillegmachines, die oude rails vervangen door nieuwe. Het is ook mogelijk om de bestaande rails te herprofileren door middel van slijpen, maar dit levert slechts een geringe bewerkingsdiepte op en veroorzaakt vonken, waardoor brand langs het spoor kan ontstaan. De momenteel sterk opkomende methode is het dynamisch frezen van de rails. Het herprofileren van een spoorbaan zonder de rails te verwijderen levert aanzienlijke besparingen op qua tijd en kosten.” Maar om optimale resultaten te behalen met deze ‘mobiele’ toepassing is wel gespecialiseerd materieel vereist.

rail-wheel-reprofiling_after-kopieren

Gespecialiseerd materiaal nodig

Dynamisch frezen is mogelijk met speciaal ontworpen treinen die rijden met een constante snelheid van 700 m/u. Rails van R350HT-staal zijn hoog slijtvast met een hardheid tussen 900 en 1.200 MPa. Als gevolg van het passeren van de treinen kan de hardheid van de rail aan de oppervlakte toenemen tot wel 1.500 MPa. De Vries: “Voor het herprofileren van de rails worden twee freesunits gebruikt. De eerste unit bewerkt het oppervlak voor en de tweede zorgt voor de nabewerking. De twee units bewerken beide rails tegelijk. Het definitieve railprofiel en de oppervlakteafwerking worden verzorgd door slijpunits, terwijl de metalen spanen die gevormd zijn tijdens het frezen worden overgebracht naar een opvangbak, zodat er geen resten op de spoorlijn achterblijven. Een andere mogelijkheid is het gebruik van een truck die op de weg en op rails kan rijden door van wieltype te veranderen. Deze heeft aan elke kant één freesunit en voert daardoor alleen de nabewerking uit.”

Een freesbody voor verschillende railprofielen

Recent raakte Dormer Pramet in Nederland betrokken bij het onderhoud van treinrails. Een aantal trajecten zijn door middel van dynamische frezen, met Pramet freesbodies met cassettes, en -hardmetaal wisselplaten, van een nieuw profiel voorzien. “Op de Pramet freesbodies werden 22 identieke cassettes gemonteerd voor een bepaald railprofiel. Door de hoge nauwkeurigheid wordt een perfect profiel binnen de gestelde toleranties gewaarborgd. In de Pramet cassettes zitten zowel hardmetaal wissel- platen voor het vlakke gedeelte van het railprofiel als ook van het ronde profiel, dat zijn in totaal elf wisselplaten per cassette. Voordeel is dat met één freesbody verschillende profielen gefreesd kunnen worden door het verwisselen van de cassettes. Verder zijn er minder bodies nodig zijn, wat ruimte bespaart in de werkplaats. Bij het vervangen van de wisselplaten, na het bereiken van de standtijd, kan men vooraf een set cassettes van nieuwe wisselplaten voorzien en zo weer sneller de productie hervatten.”

switches_machining1-kopieren

Het voordeel van het materiaal van Dormer Pramet is dat met één freesbody verschillende profielen gefreesd kunnen worden door het verwisselen van de cassettes.

 

Ideale partner

Het betrof voornamelijk trajecten waar door zwaar gebruik en achterstallig onderhoud veel materiaal moest worden afgefreesd. Door de hoge gebruiksintensiteit van het spoor zijn er tijdens de nacht maar een beperkt aantal uren beschikbaar voor onderhoud. Vandaar dat het dynamisch frezen steeds meer wordt toegepast: men kan dieper frezen, meer volume verspanen en meer rails van een nieuw profiel voorzien. “De jarenlange intensieve contacten van Dormer Pramet met fabrikanten en leveranciers hebben ons in de positie gebracht dat wij de ideale partner zijn geworden om de groeiende vraag naar kwaliteit en betrouwbaarheid te beantwoorden”, vat de Vries samen. “Hoewel we al een groot aantal producten in dit segment hebben, komen er elk jaar nog nieuwe bij. Deze worden stuk voor stuk uitgebreid getest volgens een lange lijst van strenge criteria. Hierbij wordt onder meer gekeken naar de betrouwbaarheid in het verspaningsproces, standtijd en productiviteit voor de klant, optimale spaanbreking, accurate maatvoering en stabiliteit en hoge oppervlaktekwaliteit.”


Gamma gebouwd op 150 jaar aan kennis en ervaring

Dormer Pramet is ontstaan na de samenwerking van de roterend gereedschap fabrikant Dormer Tools en de wisselplaatspecialist Pramet Tools. Het uitgebreide productenprogramma is opgebouwd op meer dan 150 jaar aan kennis en ervaring. Het merk Dormer is al meer dan honderd jaar wereldwijd bekend als toonaangevende fabrikant van volhard metaal en HSS gereedschappen. Het gamma bestaat uit boren, frezen, tappen, snijplaten en ruimen, maar ook verzinkboren, stiftfrezen, draadfrezen en afsteekgereedschap. Het merk Pramet is sinds 1951 bekend om zijn hardmetalen wisselplaatgereedschap. Het productenaanbod bevat een breed scala aan wisselplaatgereedschappen voor draaien, frezen, draadsnijden en boren voor de metaalbewerkingsindustrie. De producten van Dormer Pramet vindt u in diverse industrieën van onderhoudsafdelingen tot en met de spoor, auto- en luchtvaartindustrie.

Tekst: Valérie Couplez 
Beeld: Dormer Pramet
Lees meer over: Dormer Pramet , frezen , Onderhoud , Spoor , Treinrails

Metaalvak België partners

Contisteel Metaalvaklw1_b173lt8.10l-kopieren