NLFR

Platform voor de metaal- & staalverwerkende industrie
Software helpt leerlingen klaarstomen voor job in industrie

Software helpt leerlingen klaarstomen voor job in industrie

Voor scholen is het allerminst evident om de vinger aan de pols van de zo snel voortschrijdende technologie te houden. Toch laat Katholieke Scholen Diest zich niet afschrikken en investeert het de komende jaren fors om de aantrekkingskracht van zijn technische richtingen  te helpen verhogen. Om de stap van conventioneel naar CNC-gestuurd frezen te zetten, investeerde de school in FeatureCAM via leverancier 4D CAM.

“Als we een ding willen bereiken met de investeringen dan is het om ook anderen te inspireren. Om ze een ander beeld te geven van wat techniek kan zijn.”

 

Sinds januari 2015 vormen de scholen Voorzienigheid en Sint-Jan samen een gradenschool in Diest: KS Diest. In een gradenschool vallen de schotten tussen ASO, TSO en BSO weg. Leerlingen kunnen er in de eerste graad hun tanden zetten in een brede waaier van vakken om hun talenten te ontdekken. Bruno Leys is als directeur STEM nauw betrokken bij de technische en wetenschappelijke vakken. “Het blijft opboksen tegen vooroordelen om jongeren en vooral hun ouders te overtuigen om voor technische richtingen te kiezen. Nochtans stroken de opvattingen die ze erover hebben in veel gevallen niet meer met de realiteit. Het zijn geen opleidingen waarbij je alleen je handen moet vuilmaken, zoals het cliché wil. Er zijn best veel inzicht en vaardigheden nodig om tot de complexe producten te komen die vandaag geproduceerd worden.

Masterplan

Technologie is echter constant in beweging. KSD heeft daarom een masterplan opgesteld om de komende vijf jaren flink te investeren in het STEM onderwijs, zodat de lessen en het werkveld beter aansluiting vinden op elkaar. Een belangrijke schakel in die keten is de komst van een nieuw softwarepakket. Leraar mechanica Mario Dullers: “In de industrie is CNC-technologie intussen
ingeburgerd. Op school zijn we een inhaalbeweging aan het maken. Wij zien uiteraard in conventionele draai- en freeswerken nog altijd een meerwaarde om het vakmanschap in de vingers te krijgen. Maar ze moeten toch ook al kunnen proeven van wat komen zal.”

Het blijft opboksen tegen vooroordelen om jongeren en vooral hun ouders te overtuigen om voor technische richtingen te kiezen.

 

Drempel zo laag mogelijk

De software om CNC-programma’s in te implementeren liet echter te wensen over. Dullers: “Het gebruiksgemak was er niet en de leverancier haalde zijn neus op voor ondersteuning, waardoor we er te weinig mee aan konden.” Er werd daarom uitgekeken naar een nieuw pakket. Een dat de drempel voor de leerkrachten zo laag mogelijk kon houden om er voor de leerlingen zoveel mogelijk uit te halen. “De FeatureCAM software uit de Autodesk suite bleek gratis voor scholen. Daardoor hoefden we enkel in opleiding te investeren. Maar ook de mogelijkheden sluiten perfect aan bij wat we nodig hebben. Iedereen kan er mee aan de slag en met een paar simpele muisklikken een machine aansturen. Onze zesdejaars moeten met de software ook complexere stukken maken. Zo creëren we continuïteit over de jaren heen.”

Er kunnen door de nauwe samenwerking intussen drie machines vanop afstand aangestuurd worden.

 

Juiste ondersteuning

Dat is voor KSD een van de belangrijkste troeven van de software. “We voelden meteen dat we ook bij leverancier 4D CAM gebeiteld zaten”, gaat Dullers verder. “Als we een vraag hebben, vinden we telkens een luisterend oor en een oplossing. Zo hebben ze bijvoorbeeld de nodige ondersteuning gegeven om communicatie met een andere machine mogelijk te maken. Met wat gezond verstand en veel bereidwilligheid van iedereen, slaagden we er relatief eenvoudig in om drie CNC-machines met elkaar te verbinden en ze centraal te laten aansturen. Een sterk staaltje van technisch vernuft. Ook onze IT-afdeling werkte hier overigens nauw in mee.”

Investeren in attitudes

CNC zal de komende jaren nog belangrijker worden in de opleiding, maar in Diest hameren ze ook op de juiste attitudes. “Als school kan je nooit het snelle tempo van de industrie volgen. Maar we kunnen onze leerlingen wel de juiste basis, attitudes en vaardigheden meegeven. Zo bouwen ze skills en motivatie op waarmee ze later op de werkvloer aan de slag kunnen gaan. We willen dat onze leerlingen fier zijn op wat ze doen. Als je ziet wat ze allemaal kunnen, met welke precisie ze dingen maken, dan is dat echt kunst. Als we een ding willen bereiken met de investeringen dan is het om ook anderen te inspireren. Om ze een ander beeld te geven van wat techniek kan zijn. Om ze op weg te zetten naar een mooie job”, besluit Leys.  

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details