Platform voor de metaalverwerkende industrie
Overig

Staalprijzen de hoogte in door schaarste

De prijs van staal op de wereldmarkt fluctueert voortdurend. Dat geldt dubbel en dik voor 2020 waar het door de impact van Covid-19 moeilijk voorspellen is welke kant het de komende maanden zal uitgaan.

roll of steel sheet in factory
De prijzen gingen in november al stevig in crescendo, een lijn die zich ook in december voortzet.

Tekst | Tekst: Valérie Couplez Beeld: iStock

2 februari 2021 Leestijd 6 minuten

Deel dit artikel

Voor het einde van het jaar dat is wel al duidelijk: de prijzen gingen in november al stevig in crescendo, een lijn die zich ook in december voortzet. Europa’s grootste staalfabriek kondigde begin december aan de basisprijs voor warmgewalste coils met 50 euro per ton te verhogen. Oorzaak? De onverwacht sterkere vraag van de automobielindustrie veroorzaakt een schaarste op de markt. 

Sinds de zomermaanden gaan de prijzen voor staal weer de hoogte in. Daar komt voorlopig nog geen einde aan. December doet er in vergelijking met november nog een staaltje bovenop. Dat blijkt uit het laatste staal­journaal van Noviostaal. Het heeft ertoe geleid dat u voor warmgewalste coils vandaag een basisprijs van om en bij de 650 euro telt. Voor verzinkt materiaal loopt die zelfs op tot 750 euro per ton. Dat de fabrikanten meer moeten neerleggen voor hun grondstoffen (ijzererts is momenteel zelfs 154 dollar per ton waard) heeft daar uiteraard mee te maken. Maar het is vooral de onverwacht hogere vraag vanuit de automobielsector die de prijzen fors aanvuurt. Handelaren en servicecentra zagen door deze ontwikkelingen hun voorraden snel slinken. Het gaat zelfs zo ver dat bepaalde servicecentra hun afspraken voor de komende drie maanden niet voor 100% meer zullen nakomen. Veel van het warmgewalst materiaal wordt verder verwerkt tot koudgewalste en verzinkte coils. Logischerwijs worden dan ook die materialen evenredig duurder of wellicht zelfs nog wat meer, afhankelijk van de verkrijgbaarheid concludeert het Staaljournaal.

Nog niet op volle capaciteit

De schaarste geldt voor heel Europa en heeft er vooral mee te maken dat de staalindustrie nog niet volledig onder stoom staat. Weliswaar zijn of worden enkele hoogovens in West-Europa (Spanje, Frankrijk en België) herstart, maar tegelijkertijd is de ruwstaalproductie in Italië voorlopg nog zeer beperkt, worden hoogovens in Polen gesloten, produceert een Hongaarse fabriek wegens financiële problemen minder en zijn bij een Slowaakse fabriek slechts twee van de drie hoogovens in gebruik. Daarnaast heeft een aantal Duitse fabrieken onderhouds-) en renovatiewerkzaamheden aan enkele wals­lijnen aangekondigd, wat de productie­opbrengst aanzienlijk zal verlagen. De schaarste wordt dus deels kunstmatig in stand gehouden en dat zal nog even duren.Volgens het Staaljournaal zal het prijsniveau op de binnen-Europese markt in het eerste semester van 2021 waarschijnlijk een stabiele tot wellicht zelfs nog licht stijgende trend vertonen. 

Over de grenzen kijken?

Importprijzen zijn op basis van het actuele Europese prijsniveau niet interessant, maar een basisprijs van 650 euro zou wel eens uitnodigend kunnen gaan werken voor fabrieken in andere markten om de Europese markt actiever te gaan benaderen. De huidige levertijden, zoals die door de grotere staalfabrieken worden afgegeven, kunnen een bijkomende impuls zijn voor inkopers om maar weer eens overzee te gaan shoppen. Immers, de meeste fabrieken in Europa hebben de orderboeken voor het eerste kwartaal al lang gesloten en bovendien bieden sommige slechts beperktere hoeveelheden aan voor levering in het tweede kwartaal en dan vaak ook nog met een levertijd tweede helft mei of juni. Dat betekent dat wanneer er nu materiaal besteld wordt, er door de staalfabriek een levertijd van vijf tot zes maanden naar voren wordt geschoven. Vanuit bijvoorbeeld Aziatische landen of Rusland zou materiaal geleverd kunnen worden dat qua prijs dan misschien niet concurrerend is maar wel eind eerste kwartaal 2021 kan worden ontvangen, zodat de materiaalbehoefte voorlopig afgedekt blijft. Bijkomend nadeel is wel dat zeetransport heel duur geworden is.

Onzekere factoren

Een factor die voor extra onzekerheid zorgt is natuurlijk hoe de Covid-19 pandemie zich zal ontwikkelen. Daarnaast wordt ook spannend uitgekeken naar of de nieuwe Amerikaanse regering het beleid rond importheffingen op staal zal wijzigen en natuurlijk welke economisch strategische richting China zal uitgaan.

Naar het Staaljournaal van december   

Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

louwers mediagroep
  • GWW-BE

    Grond/Weg/Waterbouw

    Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken

    Naar website
  • IA

    Industrial Automation

    Platform over productie- en procesautomatisering

    Naar website
  • IB-1

    Interieurbouw & Schrijnwerk

    Platform voor de interieurbouwbranche

    Naar website
  • ArchiComm-BE

    ArchiComm

    Platform over architectuur, interieur- & landschapsarchitectuur

    Naar website
  • BAVL

    Bouwen aan Vlaanderen

    Platform voor de bouw

    Naar website
  • Bouwmat

    Bouwmat

    Platform over bouwmaterieel & bouwmachines

    Naar website
  • KB

    Keukenbouw

    Platform over design en techniek in de keukenbranche

    Naar website
  • Greenpro

    Greenpro

    Platform voor de tuin- en groenprofessional

    Naar website
  • CLW

    Construire la Wallonie

    Plateforme pour le bâtiment, génie civil et infrastructures

    Naar website
  • Recyclepro

    Recyclepro

    Platform over de gehele recyclingstroom

    Naar website
  • LP

    Lumenpro

    Platform over licht en verlichting

    Naar website
0%

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details