- Nieuws
- Oppervlaktebehandeling
- Plaatbewerking
- Verspaning
- Maintenance
- Automatisering
- Lassen
- Toelevering
Ideaal scenario: uw stukken in geen tijd geleverd, met een onberispelijke afwerking, en tegen de juiste prijs. Dat is waarvoor het team van Jaegerson zich elke dag dubbel plooit. Het West-Vlaamse bedrijf investeerde de afgelopen jaren ook fors om die ambitie kracht bij te zetten. De nieuwe investeringen zorgen voor meer capaciteit en flexibiliteit in de productie. Jaegerson heeft hiermee weer stevige fundamenten gelegd om het volgende hoofdstuk in zijn groeiverhaal te schrijven.
Jaegerson koos er al in de jaren 90 voor om het klassieke aanbod van plaatwerk uit te breiden met las- en constructiewerk. “We proberen altijd in te spelen op de noden van onze klanten”, motiveert zaakvoerder Henk Jaques de strategie. “Vandaag zien we dat bedrijven veel belang hechten aan een logistiek plaatje dat klopt. Ook daaraan werken we mee door onze stukken zodanig te verpakken, dat ze bij de klant rechtstreeks naar de productie- of assemblagelijn kunnen. En uiteraard doen we er alles aan om de levertermijnen zo kort mogelijk te houden.”
Door de verschillende types klanten die Jaegerson bedient, was dat niet altijd evident. “Met veel bedrijven hebben we een jarenlange partnerschap opgebouwd. Onze basisplanning bestond erin om samen met hen vooruit te kijken en de stukken op lange termijn in te plannen. Dat maakte het niet altijd gemakkelijk om er spoedbestellingen of eenmalige projecten, waar net de korte termijn primeert, tussen te nemen.”
Het antwoord zocht Jaegerson in het optrekken van de capaciteit. Met onder andere de introductie van een rolbank, drie plooibanken, twee lasrobots en twee fiberlaser, werd er de afgelopen jaren fors geïnvesteerd. “Doordachte investeringen, die ook onze flexibiliteit een boost gaven. Stukken kunnen nu zowel in de plaatbewerking als in de lasafdeling op meerdere machines geproduceerd worden.” Het opstarten van robotplooien staat ook op de agenda in 2024!
Hierdoor kon Jaegerson zijn bottlenecks wegwerken. “Bij nieuwe projecten of bestellingen kunnen we nu snel schakelen en alles op korte termijn uitleveren.” Dat vergde ook aanpassingen van het team bij Jaegerson. “We zien dat de vraag verschuift. De ene week kan het alle hens aan dek zijn in de lasafdeling, en de andere week moeten de plooiers overuren draaien. Met extra opleidingen hebben we onze medewerkers multi-inzetbaar gemaakt, zodat ze op meerdere werkposten aan de slag kunnen. Daarnaast hebben we ingezet op meer automatisering voor meer efficiëntie en meer ergonomie.” Zo prijkt er een torenmagazijn naast de nieuwe fiberlaser. Jaques: “Dankzij magazijnen van grondstoffen kunnen we tijdens het weekend autonoom of met een minimale bezetting snijden.”
Dat zorgde voor 30% meer capaciteit in het lasersnijden. “Door bovendien het plooien in drie shifts te laten gebeuren, zijn beide afdelingen nu perfect op elkaar afgestemd. Stukken die ’s ochtends gesneden worden, komen in de namiddag dan bijvoorbeeld al van de plooibank, klaar voor verzending.” Die lijn van automatisatie trekt Jaegerson overigens door naar de administratie. “Op die manier gaat er geen nodeloze tijd verloren aan de verwerking van bestellingen, de werkvoorbereiding, het programmeren. Alles zit in een naadloze flow, zodat we de klant te allen tijde kunnen informeren over zijn stukken.”
Met al deze nieuwe wapens in het arsenaal durft Jaegerson verder te kijken. “We hebben nu alles in huis om de volgende stappen in ons groeiverhaal te zetten. Er liggen nog voldoende mogelijkheden om verder te groeien met onze bestaande klanten en met nieuwe klanten in binnen- en buitenland”, besluit Jaques.