01:48
22-11-2019

Waterstraalsnijmachine geeft studenten brede materiaalkeuze

Op Hogeschool Vives, gevestigd in Kortrijk (België) wordt in eerste plaats les gegeven aan technische bachelorstudenten en daarnaast ingezet op toegepast onderzoek en dienstverlening. In de zomer van 2015 schafte Vives Hogeschool bij Resato een ACM 3015 waterstraalsnijmachine aan. IWT Mechanica docent Tom Scharlaken en twee van zijn studenten spraken met ons over de machine.

De hogeschool in België zet hoog in op co-creatie, ontwikkeling van technische competenties én innovatie. Dit creëert een technisch uitdagende leeromgeving voor studenten die gestimuleerd worden om met creatieve ideeën op de proppen te komen. De visie van de hogeschool is om studenten te laten leren door de combinatie van denken en doen. Actief werken met machines en het daadwerkelijk maken van producten is het devies van de hogeschool. Om deze ideeën vorm te geven voorziet de hogeschool in de nodige productiemiddelen. Voordat er een waterstraalsnijmachine aangeschaft was, werkten studenten met een manuele plooibank/plaatschaar. Hierdoor werden studenten beperkt in het uitwerken van ideeën. Scharlaken, z’n collega’s en de studenten merkten dat plaatbewerking naast verspaning belangrijk was in de industrie, waardoor Vives Hogeschool hier ook meer aandacht aan wilde schenken.

Waterstraalsnijden vs. lasersnijden

Scharlaken: “Eigenlijk waren we op zoek naar een plaatbewerkingsmachine waarbij de werking goed zichtbaar was en de materiaalkeuze breed. Door de beperkte materiaalkeuze bij lasersnijden viel de keuze vrij snel op waterstraalsnijden.” Een andere reden om te kiezen voor een waterstraalsnijmachine had te maken met hitte. Deze komt vrij wanneer er gesneden wordt met een lasersnijder, wat ervoor zorgt dat het geen geschikte methode is om alle materialen mee te bewerken. Om studenten zoveel mogelijk materiaalkennis mee te geven is de keuze gevallen op waterstraalsnijden. Het leuke van het werken met deze machine is dat je snel tot een eindproduct komt waar studenten meteen iets mee kunnen doen. Studenten schakelen snel en leren enorm veel uit het werken met deze machine. Omdat Vives Hogeschool zelfstandigheid biedt in het werken met verschillende technieken, kiezen studenten voor de hogeschool in Kortrijk.

Studenten aan het woord

Door het zelfstanwdig werken met de machine maken de studenten grote stappen. Rafael, eerstejaarsstudent Ontwerp & Productie, gaf aan dat hij door het gebruik van de waterjet de poten van een voetbaltafel maakte. Rafael: “De eerste keer dat we werkten met de machine ging het vrij eenvoudig. De gebruiksvriendelijke software gaf snel resultaat.” Derdejaarsstudent Ontwerp & Productie Robbe maakte met behulp van de machine een ‘segway’. Deze baseerde hij op de techniek van Theo Jansen die strandbeesten (van pvc buizen) zelfstandig liet lopen. Werken met de machine ging “perfect en probleemloos” volgens Robbe.

De voorkeur voor Resato

Ondanks het grote aanbod aan waterstraalsnijmachines in de markt, koos Vives Hogeschool voor Resato na een test sample. Dit had onder andere te maken met de hoge snijkwaliteit, gebruiksvriendelijkheid en de software. Scharlaken: “Het feit dat Resato de machines zelf produceert, de software ontwikkelt en de pompen bouwt, wekt vertrouwen”. Daarnaast gaf Scharlaken aan dat het contact met Resato soepel verloopt en er behulpzaam mee werd gedacht. “Deze machine is ontworpen om aan de behoeften en wensen van de industrie te voldoen. Dezelfde industrie eist hoge kwaliteitsnormen. Het is Resato gelukt om aan de behoeften van de industrie te voldoen. Daarom heeft Vives hogeschool vertrouwen in de waterjet van Resato “, aldus Scharlaken.  

Tekst: Resato
Beeld: Resato

Abonneer u op onze nieuwsbrief

Lees ons « Privacy statement » voor nadere informatie.

Over Resato International B.V.

Metaalvak België partners