Magazines / Nr 01 2017

Nr 01 2017

Een hattrick scoren
2017 heeft een bliksemstart gemaakt. De federale regering scoorde naar eigen zeggen zelfs een sociaal-economische hattrick. De economie groeit immers sneller dan verwacht (1,4% in plaats van 1,2%), de werkloosheid is nu al gedaald tot het laagste punt in vijf jaar met nog meer dan 100.000 jobs in het verschiet en ook de consumptie is de voorbije maanden weer gestegen. Driewerf hoera op alle banken? De maakindustrie lijkt in het eerste kwartier van het jaar alvast mee te deinen op deze golven. Maar het is zaak om niet alleen een goede eerste helft op de mat te leggen. We moeten ook winnend kunnen afsluiten. Hoe leggen we er dan zelf drie in het mandje?

Durf investeren. Dat betekent allerminst dat het geld over de balk moet gesmeten worden. Een te groots project kan worstelen om ooit rendabel te zijn. Net zoals een te kleine investering zich mogelijks nooit zal vertalen in een productieve meerwaarde. Vandaag heeft elke fabrikant en machinebouwer de mond vol van Industrie 4.0. Dit zijn echter geen oplossingen die u kant-en-klaar in het rek zal vinden. Het zijn strategieën om uw productieapparaat naar rendabele enkelstuksseries te laten evolueren door middel van digitalisering en connectiviteit. Op MTMS-Machineering, van 22 tot 24 maart in Brussels Expo, krijgt u inzicht in welke mogelijkheden er allemaal liggen. U kan er zich ook laten adviseren over wat de beste wissels zijn om uw productieapparaat te laten scoren.

Durf luisteren naar uw medewerkers. U mag nog zoveel investeren als u wil, als de innovatie niet wordt aangewend of maar op halve kracht wordt ingezet, zal u weinig vruchten dragen. Communicatie is dan ook van uitermate groot belang in een innovatietraject. Het hoeft dan ook niet te verwonderen dat de net gekroonde Factories of the Future net uitblonken in dit domein. Ze zijn er in geslaagd om hun personeel te overtuigen van het belang van modernisering en automatisering, zodat ze de verandering omarmen. Door machineoperatoren in een vroeger stadium te betrekken in bijvoorbeeld productontwikkelingen kan de marktintroductietijd een stuk korter. Zij kennen hun machine nu eenmaal als geen ander en weten welke elementen in een ontwerp moeilijkheden kunnen geven. Maak gebruik van die expertise om uw concurrenten op achterstand te zetten.

Durf naar buiten komen. Het is vandaag geen evidentie om goed geschoold technisch personeel te vinden. Met de profielen die morgen nodig zullen zijn is dat nog minder een sinecure. Maar elk maakbedrijf draagt een stukje van de verantwoordelijkheid om jongeren warm te maken voor een toekomst in de sector. Door meer te communiceren, te tonen wat voor moois er kan gerealiseerd worden in de maakindustrie, zetten we al een stap in de juiste richting. Maar durf ook op collega’s afstappen. Zoek synergie en samenwerking om bijvoorbeeld ook op Europees niveau een stapje hoger te zetten en de overwinning te grijpen.

Ik wil graag een proefexemplaar of abonnement.

Ik wil graag een: