Magazines / Nr 03 2020

Nr 03 2020

Terug naar af?

De metaalverwerkende industrie is frontaal in botsing gekomen met het coronavirus. Dat is de conclusie die we nu al kunnen maken. Veel van de typische sectoren waar de producten uit onze bedrijven uiteindelijk in terechtkomen (luchtvaart, automotive, machinebouw) behoren tot de grootste slacht­offers. Weg is de wolk waar we even met zijn allen op zweefden. Maar is die natuurlijke reflex van voorzichtigheid niet gewoon een bubbel om te doorprikken? Moeten we niet gewoon de durf hebben om te blijven doorgaan?

Mensen willen immers zo snel mogelijk terug naar normaal. De eerste tekenen van herstel zijn er intussen: de productie in China gaat weer in stijgende lijn, ook al zitten ze nog niet op volle kracht. Het consumentenvertrouwen dikt voorzichtig weer aan. En ook bij ons is de productiviteit in de sector gestegen. April liet al een verdubbeling optekenen ten opzichte van maart. Hopelijk kan het snel weer in crescendo gaan zodat de sterren weer op dezelfde plek staan, als toen corona toesloeg wanneer Machineering in maart volgend jaar op het programma staat.

De grote vraag blijft intussen wat er fundamenteel zal veranderen. Het was Winston Churchill die zei: “never waste a good crisis”. Maar wat moet u precies doen om opportuniteiten aan te grijpen en als winnaar uit deze strijd te komen? Innovatie zal ten eerste nog belangrijker worden dan vroeger. Iedereen heeft de voorbije maanden geproefd van de voordelen van digitalisering. U ook?

Voor thuiswerken, voor vergaderen, voor zaken doen. Wie zijn platformen al klaar had, had een levenslijn naar de buitenwereld. Digitalisering zorgde voor een ongelooflijke versnelling naast de productie, maar kan ook op de werkvloer het tempo gevoelig opdrijven. Vergis u niet, digitalisering zal u machines niet sneller helpen draaien, maar zal u wel de hand reiken om producten sneller in de markt te zetten, uw processen te optimaliseren voor een betere kwaliteit en hogere efficiëntie, uw foutmarge te verkleinen …

En dat kan nodig zijn, want we hoeven niet alleen maar orders te verliezen. Het imago en de aan­trekkelijkheid van China als toeleverancier heeft toch een deuk gekregen. Grote spelers in de consumentenmarkt zien weer de voordelen van produceren dicht bij de consument. Productieketens naar het buitenland raakten immers ernstig verstoord deze coronamaanden. Waarom niet weer dichter bij huis gaan sourcen met alle servicevoordelen die daaraan gekoppeld zijn. Het is een beweging die zich ook in de metaalverwerkende industrie kan inzetten. En dan zijn we als Belgische kmo’s, met onze flexibiliteit en no-nonsense benadering van goede huize om dat waar te maken.

Maar eerst moet de economie weer op gang getrokken worden, in alle veiligheid. We zagen strenge reguleringen om na de lockdown de productie weer op te starten. De verwachting is dat er toch met een strengere haviksblik naar de werkplek zal worden gekeken in de toekomst. Hoe kunnen we die veilig en gezond houden? En dat zal verder reiken dan corona. Hoe zit het met de lasrook in uw productieruimte? Kunnen uw medewerkers wel ergonomisch aan de slag? Maar laat ons nu eerst even terugkeren naar normaal.

Ik wil graag een proefexemplaar of abonnement.

Ik wil graag een: