Magazines / Nr 06 2019

Nr 06 2019

Hoe ook van 2020 een succes maken

De wereld is een dorp geworden. Perfect voor wie online wil winkelen en nog dezelfde week zijn bestelling aan de deur verwacht. Perfect ook voor ondernemers die nu overal ter wereld een afzetmarkt vinden voor hun producten? Helaas gaat die vergelijking en die vlieger niet op. De globalisering van de maakindustrie maakt het moeilijker dan ooit voor onze Belgische maakindustrie om te onder­nemen. We hangen nu immers ook af van het algemene economische klimaat.

Handelsoorlog tussen de Verenigde Staten en China? Het slaat hier misschien geen keien in de bodem, maar we voelen wel de uitdeinende neveneffecten van over het water. Onzekerheid is niet de beste voorwaarde om zaken te doen. De Brexit is dan nog dichter bij huis. Hoe moeten we de impact daarvan inschatten voor het komende jaar? Met of zonder akkoord? En ook langs de andere kant van de grens is het niet allemaal rozengeur en maneschijn. De automobielfabrikanten staan voor de grootste transitie ooit door de komst van elektrificatie. Ze deelden dit jaar in de klappen en schroefden hun investeringen gevoelig terug. Een evolutie die onze Belgische toeleveranciers aan deze industrie ongetwijfeld met lede ogen tegemoet zien.

Redenen genoeg dan om 2020 met sombere vooruitzichten te verwelkomen? Niks is minder waar. De economische barometer en voorspellingen staan misschien niet op tropische temperaturen, maar er wordt wel nog steeds groei verwacht. En dat voor de meeste sectoren van de technologische industrie. Er zullen dus aan het einde van het jaar winnaars zijn. En dat kan ook u zijn. Naar verwachting lopen in 2020 de investeringen in nieuwe machines terug, maar zit er wel dynamiek in ICT. Digitalisering met andere woorden, waar u elke editie van Metaalvak wel over te lezen krijgt. Dit zal het speelveld worden om het verschil te maken in 2020. Want wie inzicht krijgt in zijn productie, kan al snel kosten gaan besparen om nog competitiever in de schoenen te staan. Om nieuwe diensten te ontwikkelen. Om de kwaliteit op te drijven.

Laat u dus niet verlammen door onzekerheid. Het komende jaar wordt er een van durven onder­nemen. Van niet bij de pakken te blijven zitten en te weten waar u met uw bedrijf naartoe wilt. Van inzicht krijgen om een strategie op te stellen om dit te bereiken. Om u alvast op weg te helpen vindt u in dit magazine een bundeling van belangrijke innovaties van het afgelopen jaar. Zij zullen hun stempel zetten op 2020. Doet u dat ook?

Veel leesplezier!

Valérie Couplez

Ik wil graag een proefexemplaar of abonnement.

Ik wil graag een: