- Nieuws
- Oppervlaktebehandeling
- Plaatbewerking
- Verspaning
- Maintenance
- Automatisering
- Lassen
- Toelevering
Onderwijs is lang een eiland geweest. Het was hét kenniscentrum voor jonge mensen. Met de komst van het internet en sociale media worden jongeren nu langs alle kanten gebombardeerd met informatie. Het ijltempo waaraan technologie evolueert maakt het dat de arbeidswereld waarin jongeren terechtkomen er op het einde van hun studies heel anders zal uitzien. Daarom zijn we jaren geleden al een nieuwe weg ingeslagen. Een van bruggen bouwen, van vaardigheden ontwikkelen en van talenten stimuleren.
Raymonda Verdyck, Afgevaardigd bestuurder van het GO! Onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap
Digitalisering, block chain, Industrie 4.0, augmented reality … het regent de voorbije jaren nieuwe technologische ontwikkelingen. Leerlingen en leerkrachten het volledige spectrum te laten bevatten is schier onmogelijk. Onze taak als onderwijsinstelling verandert daarom. Kennisoverdracht zal weliswaar een cruciaal deel van onze missie blijven uitmaken, maar het zijn vooral de geesten van jongeren die we anders moeten gaan vormgeven. We moeten ze voorbereiden op een leven lang leren en de vaardigheden helpen ontwikkelen die daarvoor nodig zijn. En die zijn er zeker. In elk kind schuilt een onderzoeker. Het is kwestie van hen het juiste labo aan te bieden om dat talent te stimuleren.
Gelukkig blijft de industrie niet langs de zijlijn staan. Met initiatieven zoals STEM en duaal leren onderstrepen zowel het onderwijsveld als de bedrijfswereld de ambitie om bruggen te bouwen om een nieuwe generatie klaar te stomen voor de industrie. Als onderwijs hebben we maar beperkte middelen ter beschikking. De investering die bijvoorbeeld een CNC-machine vergt is te groot ten aanzien van het gebruik en de technologie verandert te snel. In de industrie zijn deze machines wel al present. Als wij onze leerlingen een goede basis kunnen meegeven, een voeling met de praktijk, een onderzoekende houding en probleemoplossend denken, dan zijn er voor beide partijen voordelen te rapen. Dit zijn eigenschappen die in elk beroep van belang zijn. Het is fijn om zien hoe de interesse en de wil hierrond groeit.
Als we die brug kunnen slaan, dan kunnen we elkaar als partner versterken en onze doelen dichterbij brengen. Want die lopen gelijk. Als we als maatschappij succesvol willen zijn, zal techniek een opwaardering moeten krijgen, niet in het minst in het onderwijs. Technische vakken zijn uitdagend, zijn niet alleen bestemd voor jongens en bereiden niet voor op een leven van, zoals vaak wordt gedacht, vuile handen. Die vooroordelen moeten we wegkrijgen. We moeten inzetten op een herwaardering en ook daar kunnen technologische ontwikkelingen soelaas brengen. Digitalisering zal het ook mogelijk maken om virtueel aan de slag te gaan met machines. Maar ook in het onderwijs zelf opent het deuren om meer samen te werken. Wanneer onze leerkrachten lesvoorbereidingen en andere expertise kunnen delen, kunnen we leren van elkaar. Want het is zaak om elke individueel talent te laten ontbolsteren, om de goesting voor levenslang leren te simuleren. De zaadjes ervoor zijn alvast geplant.