Conveyors with cardboard boxes on white background. 3d illustration
01:55
08-10-2020

Zorg voor holistisch overzicht van uw toevoerketen

De bedrijfsvoering zo efficiënt mogelijk maken. Het staat hoog op de prioriteitenlijst bij menig metaal­bewerker. Digitalisering zal daarin een steeds belangrijke rol gaan spelen. Immers, het zet de deur open om bepaalde processen te gaan automatiseren, maar het biedt ook alle tools om een holistisch overzicht te krijgen van alle ­leveranciers waar u mee samen werkt. Want klanten eisen meer en meer traceerbaarheid.

In welke tak van metaalbewerking u ook actief bent, elk bedrijf werkt wel met verschillende leveranciers samen. Soms louter om het materiaal te krijgen om mee aan de slag te gaan, anderen maken ook gebruik van diensten van concullega’s om componenten of onderdelen ervan te krijgen of bepaalde bewerkingen te laten uitvoeren. Maar wie kan vandaag al een perfect overzicht van al zijn leveranciers voorleggen? Hoe groter het bedrijf, hoe complexer dit kluwen zelfs lijkt te worden, wanneer elke afdeling zelf zijn zaken regelt en eigenlijk als een apart bedrijf fungeert. Maar voor elk bedrijf, ook voor kmo’s valt er winst in efficiëntie en kostenreductie te rapen door een holistisch beeld te krijgen van alle inkomende stromen in het bedrijf. Het zal u ook helpen om aan uw klanten een perfecte traceerbaarheid te garanderen.

Waarom werk maken van transparantie?

U kent uw leveranciers door en door en heeft dat niet nodig? Bedrijven denken vaak dat ze over die visibiliteit beschikken maar in de praktijk blijkt dat toch net anders. De grootste leveranciers zijn waarschijnlijk goed in kaart, daar twijfelen we niet aan, maar hoe zit het met degene waar u slechts sporadisch een beroep op doet? Wat weet u over hen? Houd er ten tweede rekening mee dat gegevens zodanig over verschillende systemen verspreid kunnen zitten, dat er toch inefficiënties ontstaan. Zijn alle prijzen voor elke afdelingen dezelfde of kan er door alle volumes samen te leggen een optimalisering komen? Ten derde is er vandaag meer informatie nodig over leveranciers dan vroeger. Klanten willen weten dat hun producten op een zo duurzaam mogelijke manier tot stand zijn gekomen, met respect voor de maatschappelijke en ethische omstandigheden. Of wanneer er een defect optreedt het terugbrengen tot de juiste oorzaak. In retail speelt reputatie uiteraard een belangrijkere rol. Maar deze trend begint zich toch door te trekken naar tal van sectoren. En ook uw klanten kunnen in de toekomst volledige traceerbaarheid en transparantie eisen. Als het regent in Parijs, druppelt het nu eenmaal in Brussel.

Transparantie, hoe begin je er aan?

Maar hoe dan werk te maken van meer inzicht in uw toevoerketen? Digitalisering zal daartoe de sleutel vormen. Alles begint immers met alle data over leveranciers en de bijhorende bestellingen in een inzichtelijke database te gieten. Een gemeenschappelijke ruggengraat voor iedereen in het bedrijf, zodat iedereen (met de juiste toegang uiteraard) over dezelfde informatie beschikt. Daarnaast doet u er ook goed aan uw voorraadpeil in de gaten te houden. Als u tijdig uw bestellingen voor materiaal kan plaatsen, dan kan u desgewenst nog prijzen bij verschillende leveranciers op vragen. Of toch op zijn minst geen extra kosten moeten betalen voor hoogdringendheid. Ten derde bestaat er ook moderne technologie om u hierin bij te staan. Blockchain, u heeft het woord ongetwijfeld al horen vallen. Het is het instrument bij uitstek om inzicht te krijgen in lange toevoerketens en namaak tegen te gaan. Het datasysteem wordt dan eigenlijk gedecentraliseerd om veilig, efficiënt en goedkoop rechtstreeks handel te drijven. Vandaag vooral interessant in retail maar Blockchain kan in elke toevoerketen voor transparantie zorgen.   

Tekst: Valérie Couplez Beeld: iStock

Abonneer u op onze nieuwsbrief

Lees ons « Privacy statement » voor nadere informatie.

Metaalvak België partners

Marcel Fiedlerfri200408600-kopieren