Beeld: EOS GmbH

02:08
13-03-2020

3D-printen kan de concurrentiekracht van maakbedrijven vergroten

Vandaag lijkt de industriële toepassing van additive manufacturing zich vooral buiten België en Nederland af te spelen. Dat kan echter op termijn negatieve gevolgen hebben voor onze industrie. De TechniShow besteedt dit jaar veel aandacht aan dit thema om zo de Nederlandse maakindustrie meer bewust te maken van de mogelijkheden die deze revolutionaire technologie biedt om de concurrentiekracht te vergroten. Zo worden op het 3D Printplein zowel de technologie als de toepassingen gepresenteerd.

Terwijl het in België en Nederland relatief stil blijft als het om 3D-metaalprinten gaat, wordt elders wel geïnvesteerd in kennisopbouw, technologie en productontwikkeling op vlak van additive manufacturing (AM). “De hype is ervan af. Bedrijven moeten nu de toepassingen zoeken en daarvoor is herontwerpen noodzakelijk. Nederland is echter een toeleveringsland en de markt wordt grotendeels gestuurd door anderen”, zegt Menko Eisma, directeur Trumpf Nederland. Ook Henny ten Pas van Bender AM ziet het gebrek aan OEM’ers als één van belangrijkste redenen waarom 3D-metaalprinten hier achterblijft. “Dat is inherent aan het karakter van de maakindustrie. En de OEM’ers die we wel hebben, besteden 3D-printen uit in het buitenland.”

Beeld: Gefertec GmbH

 

Een andere aanpak nodig

De bedrijven zijn dan ook tevreden met de aandacht voor dit thema op de komende TechniShow 2020. “We zijn hier goed in high mix, low volume én complexe onderdelen, die we verregaand geautomatiseerd produceren. Hiervoor is 3D-metaalprinten zeker geschikt”, zegt Philippe Reinders Folmer, directeur Renishaw Benelux. “Alleen worden de kosten met additive manufacturing nu vaak aan het begin van de supply chain gemaakt, terwijl de voordelen voor de partijen aan het einde zijn, de OEM’ers en diens klanten. Afnemer en leverancier moeten daarom nauwer samenwerken om herontwerpen te maken, processen af te stemmen en samen het risico aan te gaan.” Ook Eisma deelt die mening en is ervan overtuigd dat de BV Nederland vroeg of laat wel eens de rekening gepresenteerd zou kunnen krijgen, als ze nu niet meegaan in de technologische ontwikkelingen. Volgens ten Pas is het zelfs al te laat en moeten we inzetten op alternatieve trajecten, zoals ontwerpoptimalisatie, nabewerken, automatisering, ook al moeten we het personeel daarvoor scholen.”

3D-printen in de kijker

Exposanten presenteren tijdens de TechniShow niet alleen machines en toepassingen, maar laten ook zien dat 3D-printen als technologie aansluit op bestaande maaktechnologieën. Renishaw integreert additive manufacturing in een geautomatiseerde productiecel. Hier worden de 3D-geprinte werkstukken gemeten, dan bewerkt, daarna op de machine gemeten en aan de maat afgewerkt. Alle meetdata worden centraal opgeslagen op ERP-niveau. Bender AM toont voorbeelden van complexe producten van de laserpoederbedmachines van EOS; grote snel geprinte werkstukken van Gefertec en de microcomponenten van 3D Microprint. De machineleverancier laat zien hoe additive manufacturing past binnen de bedrijven en bijvoorbeeld aansluit op het frezen en draaien. Trumpf demonstreert zeker een metaalprinter op de stand, maar legt vooral de nadruk op de toe­passingen. “We nemen consultants mee, zodat bezoekers vragen of concrete toepassingen aan hen kunnen voorleggen. We willen ze triggeren en enthousiast maken om de technologie zeker serieus te nemen”, zegt Eisma van Trumpf. “We willen de plaatverwerkende bedrijven prikkelen. Additive manufacturing wordt vaak gekoppeld aan verspanende bedrijven, maar we zien eveneens mogelijkheden voor plaatbewerkers. In de toekomst zullen bedrijven met alleen een laser en plooibank het moeilijk krijgen, maar met een 3D-printer kunnen ze waarde toevoegen voor hun klanten.”

Beeld: 3D-Microprint GmbH

 

Verplicht nummer

Het 3D Printplein is volgens de verschillende deelnemers een verplicht nummer voor elk zichzelf respecterend bedrijf. Folmer, Eisma en ten Pas adviseren bedrijven om te onderzoeken wat additive manufacturing kan betekenen in de supply chain waarin ze actief zijn. Kleinere bedrijven hoeven niet meteen te reageren, maar ze moeten wel kijken wat er gebeurt. Het minste wat bedrijven moeten doen, is zich samen met hun klanten in het thema verdiepen.   

Tekst: Johan Debaere 

Abonneer u op onze nieuwsbrief

Lees ons « Privacy statement » voor nadere informatie.

Metaalvak België partners