- Nieuws
- Oppervlaktebehandeling
- Plaatbewerking
- Verspaning
- Maintenance
- Automatisering
- Lassen
- Toelevering
Daarom ontwikkelde en introduceerde SafanDarley zowat 26 jaar geleden zijn eerste volledig elektrische plooibank. De E-Brake functioneerde volledig elektrisch en zonder milieubelastende olie, werd ook gekenmerkt door de snelste buigcyclus en de grootste energie- en CO2-reductie. Vandaag omvat het gamma van de machinebouwer uit Lochem meerdere brede plooibanken die bijdragen aan het duurzaam denken en produceren als hoeksteen van Smart Industry, bijvoorbeeld de H-Brake en de H-Brake Hybrid.
De SafanDarley H-Brake heeft niet alleen een groen design, maar kan ook met groene technologie uitgerust worden. In tegenstelling tot conventionele plooibanken, waar de hoofdmotor blijft draaien en er dus continu energie verbruikt wordt, is deze plooibank uitgerust met een Start/Stopsysteem. Als er geen beweging is, wordt de hoofdmotor telkens automatisch uitgeschakeld. Tijdens het snel dalen van de persbalk schakelt het Start/Stopsysteem automatisch de hoofdmotor aan, wat resulteert in een optimale productiecyclus met minimale opstarttijden. Dit resulteert in een aanzienlijke energiebesparing en een verminderde CO2 uitstoot.
Bij de SafanDarley H-Brake Hybrid combineert de elektrisch-hydraulische aandrijving de voordelen van beide aandrijftechnieken. Een servomotor met directe aansturing zorgt voor de efficiëntie en snelheid, en de hydrauliek zorgt voor de kracht en duurzaamheid. Alle componenten zitten per cilinder in een gesloten systeem zonder olieleidingen of tank, waardoor de kans op olielekken uiterst gering is. Het systeem vervuilt ook niet en de olie gaat langer mee. De hybride aandrijving wordt alleen ingeschakeld bij bediening van het voetpedaal. In de tussenliggende periode staat de pomp stil. Door zijn hoog-dynamische Y-as regeling, met daal- en retoursnelheden van 230 mm/sec, worden cyclustijden behaald die tot 30% korter zijn dan bij traditionele hydraulische plooibanken. Bovendien vervalt het nadelige effect van opwarmende olie, wordt het volume van de tank gevoelig verminderd en is er niet langer een oliekoeler nodig. Dit unieke hybride concept wordt dan ook gekenmerkt door lage operationele kosten en een hoge energie-efficiëntie.