NLFR

Platform voor de metaalverwerkende industrie
Duurzaamheid, digitalisering en optimalisatie
Marcel Schwarts, head of product management voor Hoffman Group Nederland en Vlaanderen.

Duurzaamheid, digitalisering en optimalisatie

“De metaalsector focust sterk op duurzaamheid, digitalisering en optimalisatie in de productie. Hoffmann Group biedt diverse producten en services om haar klanten daarin te ondersteunen”, zegt Marcel Schwarts, head of product management voor Hoffman Group ­Nederland en Vlaanderen. 

Glijslijpmachine GMT35

“Een eerste, belangrijk thema waar niemand omheen kan is duurzaamheid”, stelt Schwarts. “Op veel werkplekken worden stoffen gebruikt die negatieve effecten hebben op het milieu of een risico kunnen vormen voor de veiligheid of gezondheid van werknemers. Daaraan moeten we met z’n allen wat doen. Duurzame alternatieven bieden grote voordelen. Ze hebben minder impact op het milieu, de werknemers hoeven minder voorzorgsmaatregelen te nemen waardoor ook kosten kunnen worden bespaard op pbm’s, en ook het transport naar andere landen wordt eenvoudiger als er niet langer sprake is van gevaarlijke stoffen. Om klanten te ondersteunen, hebben we vorig jaar GARANT GreenPlus geïntroduceerd. Het biedt een doordacht en milieuvriendelijk alternatief voor traditionele producten. De markt is alleszins enthousiast, maar moet af en toe nog even wennen aangezien er soms andere bewerkingsprocessen nodig zijn. Denk aan het verwijderen van lijmen en vetten in plaats van ze op te lossen.” 

De GARANT GreenPlus-lijn wordt nog verder uitgebreid, zegt Schwarts. “In augustus zal onze nieuwe catalogus uitkomen. Daarin zullen we een uitgebreider assortiment aan producten presenteren. Denk bijvoorbeeld aan uitbreidingen in het bereik schuren en slijpen. Maar ook op het gebied van ultrasoon reiniging zullen we binnenkort met nieuwe producten op de markt komen. De resultaten uit de ontwikkel- en testfase zien er alleszins veelbelovend uit.”

Connected Manufacturing

Digitalisering

Een tweede belangrijk thema voor de metaalsector is digitalisering. 

“Drie jaar geleden hebben we de softwareoplossing Hoffmann Group Connected Manufacturing op de markt gebracht, voor planning, controle en algemene organisatie van de productie. De software ondersteunt bijvoorbeeld de CAM-programmeur met een tool assembler, die het maken van nieuwe tools en de overdracht naar het CAM-systeem vereenvoudigt. Zo kan het systeem gereedschap lokaliseren en identificeren en de gebruikshistorie van het gereedschap laten zien. Het wordt meteen duidelijk of het gereedschap al intensief is belast of zonder problemen voor de volgende klus kan worden gebruikt. De softwareoplossing biedt uiteraard nog veel meer mogelijkheden. We merken dat de sector steeds meer openstaat voor optimalisatiemogelijkheden die software of digitale hulpmiddelen kunnen bieden.” 

Schwarts geeft nog een voorbeeld: “Ons gamma Hoffmann Group Connected Tools (HTC-tools) breiden we voortdurend uit. Dat is gereedschap dat via bluetooth gegevens rechtstreeks in meetrapporten kan plaatsen, zodat er geen menselijke fouten meer ontstaan bij het handmatig overnemen van gegevens Dit type gereedschap is mogelijk iets duurder dan de traditionele variant, maar klanten informeren er steeds vaker naar omdat ze willen weten of deze vorm van digitalisering en optimalisatie past bij hun bedrijfsvoering.”

Hoffmann Group Connected Tools.

Optimalisatie

Niet alleen digitalisering kan leiden tot optimalisatie in de productie. Ook automatisering kan daarbij helpen. 

“Een mooi voorbeeld hiervan is onze glijslijp­machine GMT35, waarbij het polijsten, ontbramen of reinigen niet langer handmatig gebeurt, maar geautomatiseerd door de rotofinishing techniek. Door het nijpende tekort aan technici is het belangrijk om het werk dat kan worden geautomatiseerd bij werknemers weg te halen, zodat zij meer ruimte hebben voor zaken waar echt mensenwerk nodig is. Bovendien leidt dit tot extra gemotiveerde werknemers.”    

Dit jaar is een bijzonder jaar voor Hoffmann Group. Het merk GARANT is vijftig jaar geworden en Holex veertig jaar. Hoffmann Group zal daarom gedurende het hele jubileumjaar acties organiseren.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details