NLFR

Platform voor de metaal- & staalverwerkende industrie
Onderhoud: meer dan enkel brandjes blussen

Onderhoud: meer dan enkel brandjes blussen

Onderhoud een noodzakelijk kwaad? Niet als u berekent hoeveel een onverwachte stilstand u kan kosten. En niet als u samenwerkt met een partner als Remotive. Ze gaan immers samen met u op zoek naar wat er moet gebeuren in de productie om stilstanden te vermijden en de onderhoudskosten te doen dalen. Slim en efficiënt onderhoud dus, en zelfs digitaal, want dankzij de Remotive app houdt u altijd het overzicht.

Ooit een eigen atelier voor roterende machines hebben. Een droom die zaakvoerder Jan De Winter met de oprichting van Remotive acht jaar geleden waarmaakte. Een droom ook voor veel industriële bedrijven, want voortaan kunnen ze rekenen op een partner met kennis van zaken die hen bijstaat met onderhoud en herstellingswerken. Dat bewijst toch de sterke groei. Wat begon met twee kerels die aan de slag gingen in een veredelde garage, is uitgegroeid tot een sterke kmo met 50 medewerkers, verdeeld over twee vestigingen, in Evergem en in Stabroek. “Twee locaties in de haven. Niet toevallig”, vertelt Remotive accountmanager Sven Van Lierop. “Heel wat van onze klanten bevinden zich dichtbij.” Volgend jaar gaat Remotive ook internationaal en opent het een werkplaats in Abu Dhabi. De expertise van de Remotive onderhoudsspecialisten in chemie en petrochemie maakt dat ze gegeerd wild zijn in het Midden-Oosten.

Remotive beschikt over een jong, dynamisch team met veel ‘goesting’ en een brede technische bagage.

Zo hoog mogelijke MTBR, zo laag mogelijke kosten

De missie die het team van Remotive stelt is dan ook heel duidelijk: de mean time between repair (MTBR) zo hoog mogelijk houden en de onderhoudskost op korte termijn doen dalen voor klanten. Van Lierop: “Eigenlijk gaan we nadenken over hoe we de assets van onze klanten zo goed mogelijk kunnen beheren, dat ze ons zo weinig mogelijk nodig hebben. Dat klinkt misschien contradictorisch”, vertelt hij met een glimlach, “want als bedrijf willen we uiteraard groeien. Maar we houden het grotere plaatje voor ogen. Onderhoud zal altijd nodig blijven, zeker bij bedrijven die volcontinu draaien. Maar door de onderhoudsprocessen te optimaliseren en onverwachte stilstanden te minimaliseren, kun je echt bouwen aan vertrouwen.”

Root cause analyse

Voor Remotive begint elke opdracht met het leren kennen van de installatie. “Onze application engineers en techniekers brengen per bedrijf, per site, per afdeling in kaart wat er allemaal aanwezig is. In een heel overzichtelijke boomstructuur, zodat we alle relevante data meteen aan de juiste asset kunnen toewijzen en tegelijk zien waar standaardisering mogelijk is. In een tweede stap combineren we dat dan met de gegevens uit uitgevoerde interventies. We doen immers meer dan enkel brandjes blussen. We volgen assets gedurende hun hele levensduur op. Gaat een afdichting snel kapot, dan zoeken we ook naar de root cause van dat falen en hoe we dat in de toekomst kunnen we vermijden.  Zo kunnen we langere standtijden realiseren”, weet Van Lierop.  

Om een historiek van uw machinepark op te bouwen wordt elke interventie digitaal opgevolgd in de Remotive app. Remotive doet meer dan brandjes blussen. Het volgt assets gedurende hun hele levensduur op. Wat begon met twee kerels die aan de slag gingen in een veredelde garage, is uitgegroeid tot een sterke kmo met 50 medewerkers, verdeeld over twee vestigingen. De missie van Remotive: de mean time between repair zo hoog mogelijk houden en de onderhoudskost op korte termijn doen dalen.

Eigen app voor transparante opvolging

Om die kennis te borgen wordt elke interventie bovendien digitaal opgevolgd. “Een app die we initieel voor onze eigen werking ontwikkeld hadden. Onze techniekers hebben geen zin om neer te pennen wat ze allemaal gedaan hebben. Toch is het belangrijk om een historiek van machines op te bouwen, net om weerkerende problemen op te sporen. De app leidt ze daarom heel eenvoudig aan de hand van een meerkeuzemenu door dat registratie- en documentatieproces heen. Heel visueel, met de nodige foto’s en met de nodige checks ingebouwd.” En de klant? Die ontvangt na afloop binnen de kortste keren een rapport in PDF over de interventie.

Flexibiliteit troef

Het sleutelwoord in de manier van werken van Remotive is flexibiliteit. “We hebben een jong, dynamisch team met veel ‘goesting’ en een brede technische bagage. Dat maakt dat we flexibel kunnen schuiven met de planning om dringende interventies aan te pakken. Je moet er staan voor je klanten als ze je nodig hebben.” Nooit met een telefoonstem. Wie Remotive belt krijgt altijd iemand met kennis van zaken aan de lijn. “We zijn geen logge organisatie, maar een hecht team dat ook altijd probeert vooruit te kijken”, sluit Van Lierop af. Zo onderzoekt Remotive momenteel welke meerwaarde de toepassing van augmented reality kan hebben voor klanten. Ook de ontwikkelingen met artificiële intelligentie worden op de voet gevolgd.     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details