- Nieuws
- Oppervlaktebehandeling
- Plaatbewerking
- Verspaning
- Maintenance
- Automatisering
- Lassen
- Toelevering
“De kans op succes bij onze klanten na aanschaf van een machine is heel groot. Dit komt door de specialisatie van ons team, met jarenlange ervaring waarop de klant een beroep kan doen, de hoge kwaliteit van machines die we aanbieden, en de aandacht die we besteden aan service en onderhoud”, zegt Erik Kinat. Hij is bij Promas samen met collega Andy De Foor verantwoordelijk voor sales in de Belgische metaalindustrie.
“Promas is gespecialiseerd in hoogwaardige, verspanende CNC-metaalbewerkingsmachines”, zegt Erik Kinat. “Hoge machine performance voor de klant bereiken we met hoge kwaliteit en precisie machines. De merken die we verdelen – denk aan Hedelius, CMZ, Reiden en Hartford – zijn afkomstig van toonaangevende fabrikanten, die elk uitblinken in het segment waarin ze actief zijn, zoals draaien en/of frezen. Ons assortiment is zodanig afgestemd, dat we voor elke toepassing een optimaal advies kunnen geven. Dit doen we met een ervaren team, dat technisch is onderlegd.”
Kinat legt uit wat zijn aanpak is. “Wil een klant een nieuwe machine aanschaffen, dan bekijk ik eerst de situatie van de klant. Waar ligt zijn specialisatie? Welke technologieën gebruikt hij reeds? Welke soort werkstukken produceert hij? Gaat het veeleer om productie in hogere aantallen, of juist om hoogtechnologische precisie-onderdelen? Wat zijn de toekomstplannen? Op basis van de antwoorden op deze vragen, zal ik een voorstel doen voor een machine die niet altijd overeenstemt met wat de klant in gedachten had.”
Andy De Foor treedt zijn collega bij. “We proberen altijd de meest efficiënte oplossing aan te bieden waarmee de klant successen kan boeken, zowel op de korte als op de langere termijn. Als een klant aangeeft dat hij een CNC-machine wil aanschaffen, zullen we hem ook uitleggen wat de meerwaarde kan zijn van bepaalde opties. Doorgaans kiest de klant voor één of meerdere van deze besproken opties. Dit levert veel tijdswinst, een hogere nauwkeurigheid, gemakkelijker werken en dus een hogere rendabiliteit op.”
Ook Erik Kinat geeft een voorbeeld. “Recent was een fabrikant met grote machines in zijn machinepark op zoek naar een kleinere variant. Hij had een machine in gedachten met gereedschapsopname SK 50, wat voor hem de meest logische keuze leek. We hebben vervolgens samen gekeken welke onderdelen hij zou willen bewerken en wat de verwachtingen en toekomstplannen zijn. En wat bleek: een vijfassige machine met SK 40 gereedschapsopname bleek al voldoende om alle gewenste bewerkingen te kunnen uitvoeren. Deze kleinere variant zorgt bovendien voor meer dynamiek en snelheid ten opzichte van het grotere exemplaar. Uit de resultaten van demotesten bleek dat de klant de bewerking in de helft van de tijd kon uitvoeren in vergelijking met zijn bestaande machines. De aanschaf van de nieuwe – kleinere – machine leidde tot hogere efficiency, een lagere investering en een veel lager energieverbruik. Het lijkt misschien tegenstrijdig om als leverancier niet meteen te bieden wat wordt gevraagd, maar voor ons is het belangrijk dat de klant ook na de aanschaf tevreden is en blijft. Met onze ruime ervaring in de machinebouw kunnen we ons goed inleven in wat belangrijk is. En op die manier win je het vertrouwen en bouw je aan langetermijnrelaties.”
Service is ook een belangrijke pijler van het bedrijf. Andy De Foor: “Het optreden van een storing in een machine die leidt tot productiestilstand is nefast voor een bedrijf. Het bedrijf loopt meteen een achterstand op en kan de beloftes ten opzichte van zijn klanten niet waarmaken.” Erik Kinat vult aan: “Als je de beste machine koopt, maar de service is slecht, dan ben je nog geen stap vooruit. Wij bieden daarom beide aan en hechten daaraan veel waarde. Zo hebben we twee zaakvoerders. Richard Hermans richt zich op het algemene beleid en het machine-assortiment met een goede prijs-kwaliteitverhouding. En onze service-directeur Carlo van de Laar legt zich volledig toe op service en onderhoud, aangezien service en onderhoud eveneens toewijding vereisen en een adequate aanpak vragen. Als het dringend is, kunnen we bij storingen binnen 24-48 uur actie ondernemen. We houden daarom ook permanent capaciteit vrij, zodat we zeer snel kunnen reageren.”
Andy De Foor treedt zijn collega bij. “We hebben daarom ook veel onderdelen of spare parts op voorraad, zodat we storingen snel kunnen oplossen.”
De Foor noemt nog een topic dat de laatste tijd steeds meer onder de aandacht komt. “Automatiseren wordt in de metaalindustrie geleidelijk aan vanzelfsprekend. Waar nu klanten mogelijk nog twijfelen over automatiseringsoplossingen, zal het in toekomst de gewoonste zaak van de wereld zijn, te meer omdat het vinden van technici steeds moeilijker wordt en het integreren en programmeren van een automatisering gemakkelijker. Daarop spelen we met ons assortiment zeker in.”
Erik Kinat: “We bieden diverse machines aan die ook modulair zijn op te bouwen, waardoor je in verschillende investeringsrondes de machine naar wens kunt uitbreiden en verder automatiseren. Zo schaft een bedrijf mogelijk in een eerste fase een vijfassige machine aan die al is voorbereid voor eventuele uitbreidingen. Een jaar later kan hij beslissen om er een robotcel aan toe te voegen voor automatische belading. De connecties liggen al klaar om die automatisering door te voeren. In een volgende fase kan de robotcel niet één maar twee vijfassige machines automatisch beladen: een linker- en een rechtervariant. Dit zijn forse investeringen, maar ze kunnen in verschillende etappes worden genomen. Maar het is zeker verstandig om al vanaf het begin rekening te houden met uitbreidings- en automatiseringsmogelijkheden. Ook daarin willen we onze klanten ondersteunen. Kortom, dankzij de hoge kwaliteitsmachines in combinatie met onze expertise en veel aandacht voor service en onderhoud is de kans op succes bij onze klanten heel groot.”