Platform voor de metaalverwerkende industrie

NL | FR

Nieuws

Roadmap naar toelevering van de toekomst

Plooiwerk
Stevens Punching wil doorgaan op zijn elan en verder investeren in meer capaciteit en autonomie.

Tekst | Valérie Couplez

Beeld | Stevens Punching

1 september 2022 Leestijd 6 minuten

Deel dit artikel

Stukken in de juiste kwaliteit op het juiste moment aanleveren. Daar draait het om in toeleveren. Een discipline die Stevens Punching uit Ieper tot in de puntjes beheerst. Hoewel het bedrijf de coronapandemie goed doorstaan heeft, is het wel gaan nadenken over hoe het in de toekomst voor nog meer toegevoegde waarde voor klanten kan zorgen. Nicolas Stevens, medezaakvoerder die vader Peter Stevens voortaan bijstaat in de dagelijkse leiding, legt uit wat ze willen bereiken.

Al in de jaren 70 pionierde Stevens Punching met toelevering. Vandaag loopt het nog steeds voorop in industrieel plaatwerk op maat van zijn klanten. Een state-of-the-art machinepark en enthousiast team van meer dan dertig medewerkers leveren samen kwaliteit af in ponsen, lasersnijden, plooien, lassen, poederlakken en zelfs assembleren. 

Stevens: “Toch mogen we niet op onze lauweren rusten. We beschikken vandaag over een goed team, een mix van ervaring en jong geweld, in alle geledingen, van de werkvloer tot het management. Daarom hebben we tijdens corona de koppen bij elkaar gestoken om te zien wie er nog baat kan hebben van onze expertise in plaatbewerking, naast de klassieke sectoren die ons al kennen.”

Voor elke klant wil Stevens Punching perfect kunnen voorspellen wanneer zijn stukken afgewerkt en geleverd zullen zijn.

Klanten volledig ontlasten

Een strategische oefening die de basis vormt voor de roadmap naar toelevering van de toekomst binnen Stevens Punching. “Onze omzet is ondanks alle problemen waar we als maatschappij voor stonden en staan gegroeid van 4,5 miljoen euro naar 12 miljoen. Een groeicurve die we de komende jaren willen voortzetten door verder te gaan diversifiëren in de sectoren die we bedienen. Daarbij willen we de transitie maken van pure toeleverancier naar betrouwbare, vaste partner. We willen onze kennis en ervaring inzetten om te kijken hoe we het productieproces van onze klanten kunnen helpen optimaliseren. Door na te denken over een betere maakbaarheid van stukken, bijvoorbeeld, maar ook door onze logistiek af te stemmen op hun noden. Het einddoel? Een wisselwerking creëren die onze klanten zo goed mogelijk ontlast.”

Capaciteit verhogen

Dat begint voor Stevens met het creëren van voldoende capaciteit op de werkvloer. “Dat geeft ons de flexibiliteit om grote volumes op korte tijd te verwerken, zelfs als het om complexe stukken gaat. Mijn vader heeft daarvoor de voorbije jaren reeds de basis gelegd, door in te zetten op doorgedreven automatisering bij het lasersnijden. Daar willen we nu verder op bouwen door te investeren in meer capaciteit en autonomie”, aldus Stevens. 

Binnenkort zal de eerste exponent daarvan al te zien zijn. Er is een 12 kW fiberlasersnijmachine van Bystronic op komst. Die zal een jaar later gekoppeld worden aan een automatisch sorteersysteem dat alle gesneden stukken reeds op het juiste pallet plaats. “Daarmee zullen we onze snijcapaciteit verdubbelen en tegelijk kunnen kijken naar nieuwe materialen en nieuwe diktes. Eenzelfde oefening die we eigenlijk al maakten voor de lasrobot en -cobot die er respectievelijk in 2021 en 2022 bij kwamen, en die voor veel groei gezorgd heeft. Je moet als toeleverancier altijd vooruitkijken en vooroplopen. Je moet al klaar staan vooraleer de vraag van de klant eigenlijk komt”, weet Stevens.

De bedoeling is om de komende maanden in kaart te brengen hoeveel uur aan laser-, pons-, plooi- en laswerk er in stukken kruipt.

Scherpe prijzen, scherpe levertermijnen

Een tweede rode draad in het toekomstverhaal van Stevens Punching is daarom inzetten op digitalisering. 

Stevens: “Door de groei die we doormaken, is het niet meer mogelijk om alles op het gevoel te doen. Er moet orde in de chaos komen. We werken nu aan een eigen intern ontwikkeld platform dat data uit alle afdelingen samenbrengt in één overzichtelijk systeem, aangevuld met een extra productieplanner. De bedoeling is om de komende maanden in kaart te brengen hoeveel uur aan laser-, pons-, plooi- en laswerk er in stukken kruipt. Dat zal ons in staat stellen om dezelfde scherpe prijzen en levertermijnen te kunnen blijven hanteren. Voor elke klant is het belangrijk dat we hem perfect kunnen voorspellen wanneer zijn stukken afgewerkt en geleverd zullen zijn. Daarmee begint het ­creëren van toegevoegde waarde. Klanten moeten erop kunnen vertrouwen dat alles wat ze hier neerleggen in orde komt.”    

Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

Contact

Freddy Fierens

Projectmanager

Benieuwd naar de mogelijkheden? Ik vertel u graag alles over onze samenwerkingspakketten.

0%

    Stuur ons een bericht

    Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

    Details