NLFR

Platform voor de metaal- & staalverwerkende industrie
Let’s twist again
Samen met twee medewerkers staat Martin zelf nog elke dag in het atelier.

Let’s twist again

Uitstel is geen afstel. Eind vorig jaar gooide corona nog roet in het eten, maar op 27 en 28 april konden West- en Oost-Vlaamse bedrijven weer volop netwerken op de Bedrijvencontactdagen in Kortrijk Expo. Een niet te passeren stand werd die van Amalo, specialist in seriedraaiwerk uit Ingelmunster. Onder het motto ‘Let’s twist (again)’ toonde het bedrijf op stand 1160 hoe het met zijn draaiwerk het verschil maakt.

Amalo, Atelier Martin Lombaert, draagt de namen van de twee bezielers, echtgenoten Chris Martin en Ann Lombaert, in zich. Hij ontfermt zich over het atelier dat gespecialiseerd is in seriedraaiwerk, zij verzorgt de communicatie. Samen leggen ze de lat hoog om elk stuk tot in de puntjes af te werken en volgens de afspraken bij de klant af te leveren. Een verhaal dat begonnen is vanuit een diepgewortelde passie voor metaalwerk. Martin: “We trekken bij Amalo resoluut de kaart van seriedraaiwerk, zowel in metalen als in kunststoffen en dat voor allerhande sectoren: machinebouw, design, verlichting, textiel, raam- en deurbeslag …. Wie wil uitblinken in zijn vak, moet immers keuzes maken. Door te specialiseren in seriedraaiwerk, beheer je de processen en de materialen tot in de puntjes om klanten altijd het juiste technische advies te geven. Als het materiaal dat een klant voorstelt, bijvoorbeeld goedkoper is in aankoop maar tot hogere productiekosten leidt, dan adviseren we hem over mogelijke alternatieven. Bij ons weet hij altijd perfect waar hij aan toe is.”

Amalo, Atelier Martin Lombaert, draagt de namen van de twee bezielers, echtgenoten Chris Martin en Ann Lombaert, in zich. Hij ontfermt zich over het atelier dat gespecialiseerd is in seriedraaiwerk, zij verzorgt de communicatie.

Match tussen machines en mensen

Om dat seriedraaiwerk van de bovenste plank te realiseren beschikt Amalo over acht full CNC-draaibanken en één gloednieuwe freesmachine om stukken verder op af te werken. Martin: “Elke machine die erbij komt op de productievloer moet ons niet alleen extra capaciteit geven maar ook extra mogelijkheden om nog beter op vragen van klanten in te spelen.” Machines zijn maar één kant van de medaille. Er moet iemand met ervaring en kunde achter de knoppen staan om de kwaliteit te garanderen. Samen met twee medewerkers staat Martin zelf nog elke dag in het atelier. “Mensen zijn steeds moeilijker te vinden. We kiezen daarom altijd voor machines die zo autonoom mogelijk kunnen produceren, zodat we onze medewerkers zo efficiënt mogelijk kunnen inzetten. Dat vraagt om multi-inzetbaarheid en dus een goede samenwerking. We doen er dan ook alles aan te zorgen dat er een match is tussen ons team.” Amalo investeert eveneens in zijn productieomgeving om het werken zo aangenaam mogelijk te maken. Een modern ventilatiesysteem houdt bijvoorbeeld het atelier zuiver, maar er wordt ook enorm gekeken naar veiligheid en ergonomie.

Sterke groei dankzij proactieve communicatie

Ook tijdens corona bleven opdrachtgevers vlot de weg vinden naar Ingelmunster. De mond-aan-mondreclame doet duidelijk zijn werk. “Wat de reden is van ons succes? Uit feedback van klanten weten we dat ze onze proactieve communicatie heel hard appreciëren. Ze zijn door de inspanningen van Ann altijd perfect op de hoogte van hoe hun order er voor staat. In het atelier zorgen wij er dan weer voor dat de stukken van de klant afgewerkt zijn volgens zijn wensen. Ann waakt erover dat we onze beloftes qua timing in de praktijk waarmaken. We willen met onze klanten vooral een duurzame relatie uitbouwen. Hoe beter we ze kennen, hoe beter we immers kunnen meedenken over hoe hun producten nog kunnen verbeteren of hoe we ze logistiek kunnen bijstaan”, aldus Martin. 

Onder het motto ‘Let’s twist (again)’ toonde Amalo op de Bedrijvencontactdagen hoe het met zijn draaiwerk het verschil maakt

Blijven sleutelen en groeien

Ondanks de voortdurende drukte op de productievloer, houdt Amalo zijn oog op de toekomst. “We blijven sleutelen aan het optimaliseren van onze processen om er elk greintje efficiëntie uit te halen. Daarnaast zijn we volop bezig met verder te digitaliseren en professionaliseren. Een ERP-pakket is er al, in de volgende fase willen we dit koppelen aan de planning en onze stock. Maar we willen de komende maanden vooral tijd vinden en maken voor onze (bestaande) klanten. In eerste instantie willen we met hen verder groeien. Door de nieuwe mogelijkheden van je eigen machinepark met ze te bespreken of door verder na te denken over hun producten. De Bedrijvencontactdagen vormden daar al een eerste perfecte gelegenheid voor. De komende maanden willen we die mogelijkheden verder verkennen en contacten aanscherpen om te zien hoe we in de toekomst kunnen (blijven) samenwerken. Let’s twist again”, besluit Martin.   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details